måndag, 18 oktober 2010, 13:51

Strulig logistik skrämmer mig att handla på nätet…

För ett par veckor sedan beställde jag ett klädesplagg på nätet för en summa på 1500 kr. Jag betalade med mitt mastercard i e-butiken. ( Jag betalar helst via faktura när jag handlar för första gången hos någon på nätet. Men just den här e-butiken hade inte den möjligheten så jag betalade snällt med kortet.) Själva betalningsprocessen kändes lite oroande eftersom jag blev utslängd två gånger när jag bara väntade på att de skulle kontrollera kortet. Men tredje gången fungerade betalningen och jag fick en bekräftelse via mail.

En vecka senare fick jag ett brev på posten som sa att mitt paket hade hamnat hos handlaren i närheten där jag bor. Ivrig som jag var skyndade jag ner till min lilla livs och la fram aviseringen och mitt körkort. Mannen bakom disken letade och letade… länge och väl. Till sist vänder han sig till mig  -”Tyvärr, vi har inte paketet”. Jag blir genast orolig och frågar ”Vad menas med det? Har ni inte fått paketet än eller har det försvunnit från er, eftersom Bring och DHL säger att de levererat paketet till er?” Mannen svarar ” Jag vet inte, kanske kan det komma imorgon”.

Dagen efter var jag lite orolig och gick tillbaka till butiken. Efter att en ”ny” expedit letat en lång stund vänder han sig om för att konstatera samma sak. Paketet finns inte.

Nu börjar jag bli riktigt orolig och ringer Bring. De meddelar att de har lämnat ut paketet till butiken men för säkerhets skull ska de ringa DHL för att vara säkra på att det ligger till just så. Tjejen på Bring, som för övrigt var mycket tillmötesgående och ringde nästan omedelbart tillbaka till mig, berättade att DHL var säkra på att de levererat mitt paket till min lilla livs.

I det här läget är jag arg på min lilla livs och bestämmer mig för att ringa och fråga vad de håller på med. De måste ju vara dom som tagit mitt paket för på något sätt kan de väl se att det redan är betalt, tänker jag… ”Vad bra att du ringer, det är väl du som varit här ett par gånger för att hämta ett paket?” avbryter mannen mig när jag tagit sats för att skälla. ”DHL var precis här för att lämna ditt paket”.

Nu är jag så glad att paketet kommit tillrätta så jag struntar i att ställa några frågor. Men väl i butiken kan de inte hitta paketet i sitt system, även om det ligger, fysiskt, alldeles framför oss. Så vi får skriva ett eget litet avtal – jag och min lilla livs. Där står att jag, Sarah Wittbom, med personnummer, xxxxxx-xxxx, och bor på adress, XXXXXXX, har hämtat ut paket, XXXX den 15/10-10, intygar härmed ovanstående. Och så en underskrift på det.

Frågorna kommer när jag har hämtat paketet och bär det hem. Om jag får en avisering till min brevlåda som säger att paketet levererats till min lilla livs… Har paketet levererats då eller är det på väg till min livs och de hoppas på att jag inte ska gå dit på ett par dagar? Eller bara blev det nåt strul så paketet fastnade någonstans? Men då har det ju inte levererats till min lilla livs? Enligt Bring och DHL så hade de ju”scannat” av mitt paket när det lämnats till butiken? Jag såg själv alla paketen och bland den fanns inte mitt paket de två första gångerna. Så var va mitt paket? Och hur i hela fridens namn kunde mitt paket hamna i rätt livs när det inte ens fanns i systemet?

I vilket fall som helst så är det just detta strul som skrämmer mig från att handla varor med lite högre värde på nätet. Jag som älskar att handla på nätet…

Sarah