torsdag, 28 oktober 2010, 14:56

Appar – vad ska man ha de till?

Sedan iPhone blivit ”svennemobilen” har antalet ”appar” exploderat.  Många företag har rusat iväg och ”skaffat sig en app”. Rädslan över att hoppa på tåget för sent är större än viljan att förmågan att göra rätt för många.  Har alla klart för sig vad man ska ha en app till? Som konsument så blir jag i alla fall osäker.

Jag har testat HMs app och jag blir lite fundersam när jag testar appen. Förväntningarna var nämligen rätt stora innan jag laddade ner den. Jag hade hört lite snack om den och att den skulle vara rätt cool med en häftig funktion där man kan skaka fram ett aktuellt erbjudande.  Jag har kanske missat hela syftet med denna appen, men jag försöker mig ändå på en analys utgående från mitt behov som konsument:

Jag blev faktiskt rätt besviken på hela upplevelsen av appen.  Man pushar ut lite nyheter, man kan söka fram butiker (vilket de i och för sig har gjort på ett bra sätt eftersom den även kan använda min nuvarande position och hitta den närmaste), man kan ha en favoritlista och lite mer saker. Min stora besvikelse bygger dock på appen som hjälp för mig som kund som vill handla från HM – där tycker jag att den är oanvändbar. Det finns faktiskt en möjlighet att klicka på ”shop online”, men det är bara en länk till deras sajt, tyvärr till deras vanliga e-handelssajt som är optimerat för vanliga skärmar med minst 1024×768 upplösning. Ingen mobilanpassad sajt som är lätt att surfa på. Varför får jag inte möjlighet att handla direkt från appen så som Adlibris och Bokus tillåter mig att göra? Antalet produkter i appen är också rätt få. Det finns en del som de kallar ”I Butik Nu – Herr”. Detta kan inte vara annat än nyheter i butik eftersom det bara finns 13 plagg under kategorin kläder. Väljer jag ett plagg så får jag upp en större bild med pris och möjlighet att lägga denna till min önskelista.  Denna kan jag sedan skicka via e-post. – That´s it. 

Jag är vanligtvis en man med rätt lite tålamod för att kuta runt och låta mig inspireras av olika saker. Jag är ganska rationell och har nära till beslut när möjligheten bjuder sig. Jag hyllar nya saker som underlättar mitt liv och som gör vardagen enklare, jag har en touch av att vara lätt att lura med nya tekniska finesser och saker (om det är bra). Tyvärr uppfyller inte denna appen mina krav på att få vara en del av mitt köpbeteende i framtiden.

För att denna appen skulle varit användbar för mig så ville jag haft:

  • Möjlighet att se hela sortimentet i appen. Jag vill inte att någon annan ska bestämma vad jag ska titta på just för tillfället.
  • Möjlighet att handla direkt från appen. Jag gillar inte att skickas iväg till andra ställen och jag gillar särskilt inte att hamna på sajter som inte är användbara från det surfställe jag råkar befinna mig.
  • Möjligheten att sett om en produkt finns i en butik nära mig. Det kan ju faktiskt hända att jag ska en sväng på staden på lunchen och behöver skjortan ikväll.
  • Möjligheten att kunna scanna in en sträckkod när jag väl står i butiken för att få upp produkten i min telefon. Det kan ju vara så att de inte har min storlek eller färg hemma i den butiken jag befinner mig i just nu. Då vill jag kunna bege mig till en annan butik (nej jag orkar inte ställa mig i kö för att fråga om butikspersonalen vill ringa runt och fråga) eller kanske beställa hem den via appen (det kan ju vara så att jag kan vänta ett par dagar).

Just det, jag skakade ju fram en kampanj också:

Känns inte så exklusiv och generös. Dessutom kan jag inte använda kampanjen i deras e-handelsbutik (jag försökte visa den i kassan men ingen tittade….).

Som tidigare nämnt så är det kanske jag som missuppfattat syftet med appen? Vad tycker ni som läser detta? Är jag helt fel ute?

Jag hade även tänkt testa Ellos app men de tycker att jag inte är tillräcklig modern för dem: