fredag, 4 mars 2011, 10:29

Den som ger han får

Under de senaste tio åren har jag stött på många duktiga e-handlare och experter inom olika områden. Men sällan har jag fått en så ”gör-så-här-så-händer-det-saker” upplevelse som när jag lyssnade på Bryan Eisenbergs föreläsning under Nordic eCommerce Summit 2010 (se utdrag från föreläsningen här >>). Bryan är en guru när det kommer till konvertering för e-handel och det finns få områden där man som e-handlare kan göra större nytta med mindre medel för sin försäljning. Jag följer honom sedan Summit 2010 på Twitter som sig bör och såg idag en retweet för lansering av en ny WordPressmodul för landningssidor, Premise.

Men det är inte den modulen som det här inlägget handlar om utan, i min mening, en riktigt genomtänkt och bra insäljning av ett nyhetsbrev.  Kort scenario:

Jag är redan intresserad av ämnet Internet marknadsföring när jag kommer till sidan, jag sökte mig själv dit. Det första jag möts av är en enkel landningssida (www.getpremise.com) där jag får frågan om jag vill prenumerera på deras kostnadsfria nyhetsbrev om Intenetmarknadsföring. Om jag är intresserad och lämnar min e-postadress lockar de med riktigt bra introduktionspris på modulen men också en 20-delars kurs i effektiv Internetmarknadsföring.

Det är bra och lockande marknadsföring för att jag ska vilja veta mer men det säger inget om kvalitén på innehållet, vare sig för företaget, modulen eller deras kurs för mig som inte känner till dem sedan tidigare. Men det har de redan tänkt på. Strax under rutan där jag matar in min adress finns en länk till ytterligare information om kursen, för att såna skeptiska besökare som jag själv inte ska avbryta här. Följer jag länken skickas jag till en sammanfattning för allt som kursen går igenom och hur det allt hänger ihop.

Sammanfattning kurs

Det fortsätter med mer tips och de olika delar som utgör Internetmarknadsföring. Jag får bar och konkreta tips redan här på denna sidan, tillräckligt för att jag ska vara nöjd redan och vilja behålla kontakt med företaget. Och om de ger mig så mycket redan här, innan jag gett dem min e-postadress, vad kommer då sedan?

Men om jag fortfarande är skeptisk? Kanske vill jag inte dela ut min e-postadress, vem vet var den kan hamna och användas till? Det är då de kommer med slutklämmen:

E-mail disclaimer

De har förstått hela vägen fram. Jag är med på tåget, nu återstår bara att se vad de levererar via e-post ;)

Jag får återkomma om det.