lördag, 15 februari 2014, 20:23

Det är supertufft!

Jag har nu varit VD i över ett och ett halvt år. Det har varit det svåraste och tuffaste jag gjort i hela mitt liv, faktiskt. Av flera olika anledningar. Framför allt när jag är en person som mår dåligt – på riktigt – när jag inte alltid kan leverera det mest optimala utan att tänka på att få in intäkter. Jag fick möjlighet att prata med Per Schlingmann i veckan. Mannen som sägs ligga bakom Moderaternas förändringsarbete år 2003. Bland det första han sa till mig när det gäller att förändra ett företag var: ”Den bästa hjälpen man kan ha när man vill förändra ett företag är att INTE ha tillgång till pengar. Då uppstår verklig kreativitet och man måste vara verkligt genuin i de förändringar man vill göra. Innehållet måste vara på riktigt, helt plötsligt. Inget kan vara tomma ord. Kunderna måste se att man verkligen vill göra något som är bättre för dem.”

Vi har inte haft en enda krona, vi har legat på minus – ett stort minus. När man ligger på så mycket minus så missar man på saker som man tycker är viktigt till förmån för att säkra på intäktsidan. Det har varit supertufft och många sömnlösa nätter.

Skärmavbild 2014-02-15 kl. 20.18.31

Har det varit värt det?

Varenda sekund av oro, frustration och olycka har varit värd varenda sekund som jag upplevt enorm eufori. Trots att sekunderna som varit oro har varit många fler än de sekunder som jag upplevt eufori. Det har varit supertufft.

Efter att ha ägnat så lång tid till att släcka bränder, lägga en genuin, långsiktig plan och göra riktigt bra saker så har jag nu tittat upp och sett hur ”ehandelskartan” har ändrats.

Vi avslutade precis vår Mystery eShopper-rapport där vi testshoppat 100 av de största ehandelsbutikerna och med bestörtning upptäckte att många ehandlare presterar sämre än tidigare. För första gången ser vi detta. Jag vet att många ehandlare har det tufft precis som vi har haft under det senaste året. Men rapporten visar också att stora tekniska lösningar inte fungerar som de ska. För ett par år sedan var det tydligt för oss att en ehandelsbutik brann för något som till exempel kundservice, sökordsrutan eller design osv… Nu är allt fler lika och vi upplever att fokus är mer på själva affären än att ge en fantastisk upplevelse för slutkunden.

För tre år sen hade jag lätt att hitta ehandelspersoner som byggt en ehandel som var genomtänkt, brann för kunden och personen bakom kunde ehandel på sina fem fingrar. De personerna hörs inte längre. De personer som många gånger hörs är de som ska bygga en verksamhet och skörda guld på fem minuter.

Var är alla som jag med beundran läste om,  följde många gånger dagligen och som lärde mig grunderna? Är det fler som har haft ett riktigt tufft år?

Och många av er leverantörer som brann för att öka försäljningen för ehandlare – var är ni? Ni syntes och umgicks med ehandlare – ni hade ett gemensamt uppdrag tillsammans med ehandlare. Jag ser att många utav er satsar utomlands – har ni glömt er hemmamarknad? Förr så brann ni för kunskap och förändring på ert område. Nu är ni tysta. Var har er passion för kunskap tagit vägen? (Med en handfull undantag)

Jag saknar alla er som var genuina och som med känslor skällde ut varandra för att övertyga om vilken väg man skulle välja. Ni som satt varenda helg och kväll och delade med er av det. Alla ni som tyckte att ni var pionjärer och rebeller… Jag saknar er av hela mitt hjärta. Men vad kan jag säga. Jag har också varit tyst. Inte för att jag inte velat säga något utan för att jag har haft fullt upp att rädda ett företag. Vårt nästa bokslut visar var vi lagt vårt fokus. Nu vill jag hitta tillbaka till er alla som jag saknar så.

Skärmavbild 2014-02-15 kl. 20.21.01