fredag, 29 oktober 2010, 08:10

Miss e-handel 2010

Kanske inte, läste en bra artikel i november-nummret av Internet World där Fredrik Lennström från Wipcore och Maria Roos från Brightstep gick igenom de vanligaste missarna i en e-handelssatsning och hur man undviker dem. Bra artikel med mycket praktiska tips där Fredriks ord väger tungt med med sin färska bagrund från att själv ha stått på barrikaderna och drivit e-handel hos Ginza.se

Är det för mycket fokus på vad som lyckas? Alla är livrädda att sprida information om ett eget misslyckande eftersom det tros skapa en bild av dig själv som misslyckad. Men i ärlighetens namn så är det ju misstagen som lär oss mest. Och allra mest lär vi oss av de fall vi får ta del av analyser och slutsaser från ett misslyckande som använts för att i näsat steg göra en lyckad satsning.

Kanske är det dags för en ny Miss-tävling, miss e-handel, där vi hyllar årets största misstag som lett till banbrytande insikt för att driva e-handeln framåt ännu ett steg. Under 2010 har jag en plats i hjärtat för Jörgen Bödmar från Design Online som under Nordic E-commerce Summit bjöd på sig själv och de svårigheter de mött och slutligen bemästrat med sin internationella satsning.