onsdag, 22 februari 2012, 22:46

Mobilt kommer sälja mer!

Den senaste tiden har det blivit en del mobilt för min del. Dels har jag och Lena ”mystery shoppat” och tittat på appar och mobila sajter hos 60 nordiska e-handlare. Det har vi skrivit om i ett kapitel handboken som är snart är tryckt. (Vill ni ha ett exemplar så maila mig så skickar jag så fort den är tryckt) eDokumentären som släpps i morgon handlar om mobilen, Monterosa (mobil byrå) och deras arbete med att ta fram en app för Ving och en mobil webb för Cancerfonden.

Med det sagt så vågar jag påstå att jag vet lite mer om den mobila försäljningen än jag gjorde för några veckor sedan. Vad det gäller det vi sett genom vår Mystery eShopper studie så väljer många e-handlare antingen en mobil webb eller en mobil app om de har valt att arbete med den här kanalen. Endast 4 st e-handlare av de 60 vi shoppat har både en mobil webb och en app. Även om det kommer allt nyare och smartare teknik som responsiv design (webbsidor anpassar sig efter skärmen) så är det faktiskt märkligt att man inte först väljer att göra en mobil webb och sen gör något extra med en app. Ving har med sin app fått 65 000 nedladdningar av sin app och deras besökare spenderar längre och längre tid i appen. På Cancerfondens sajt kommer en femtedel från mobilen. Det finns så mycket potential här och i min samtal med Monterosa så måste jag säga att jag är positivt överraskad över hur snabbt det faktiskt går att göra något och att kostnaden är betydligt lägre än jag trodde.  Lyssna gärna på eDokumentären som kommer ligga på denna sida från och med i morgon och kommentera gärna.

Här är lite bilder från mina intervjuer med Johan Hemminger, Johan Ståhle och Anton Holmqvist. Riktigt bra killar som har kunskapshjärtat på rätta stället!

 

 

 

Hörni, vad mycket bra människor vi har i e-handelsbranschen!