fredag, 22 oktober 2010, 15:50

Överskådligt och enkelt – snabb kik på ByBloom.com

Ska aldrig underskattas. Såg att Panagora byggt e-handel åt ByBloom. Kanske inget nytt under himlen men det som finns presenteras snyggt, tydligt och i en stil som passar produkterna perfekt. Tänkte bar ata en snabb titt men fastnade en stund och gladdes åt en hel del bra e-handelstänk och element i lösningen.

Enkel skön design med bra användning av bilder och tonade färger för att undvika plottrighet samtidigt som mycket information presenteras. Om vi börjar med sajtens huvud:

The head from Bybloom.coms eCommerce site

- Lätttillgänglig sök 
 - Snygg topp-meny på två kolumner, ställer såklart krav på en begränsad huvudmeny men med bra genomtänkt struktur så går det oftas att lösa.
 - De sidor/länkar som ej är produktrelaterade har placerats som länkar istället ovanför hela headern. Tydligt och närvarande utan att ta fokus från försäljningsbitarna.
 - Tydliga incitament och köpbeslutspåverkare synliga hela tiden  – ”Handla idag betala om 30 dagar”, ”500 SEK kvar till fri frakt”.

Den här typen av marknadsföring har visat sig vara mycket drivande i konvertering på den amerikanska marknaden och det finns inget som talar mot att det fungerar oika bra här, bara man väljer rätt typ av budskap att trycka på. Jag menar… vem vill inte handla för 50 SEK till om man redan är uppe på 450 SEK när man ser hur kronorna tickar mot fri frakt?

Vidare till själva startsidan under sidhuvudet:

Startsida Skyltning ByyBloom.com

Här har de fokuserat på tre ytor – Först en ren banner/reklamyta där det snurrar olika erbjudanden och kampanjer. Därefter kommer En listning av de senaste nyheterna, endast ett fåtal presenteras vilket dels håller designen ren, dels gör det möjligt att kontinuerligt hålla en aktuell ny lista (svårare om man hela tiden måste fylla på med stora mängder nytt) och dels gör det möjligt att visa lite större och bätter bilder. Därefter följer en form av topplista, de mest säljande varumärkena där de gör helt rätt i att inet visa rean produkter utan istället skyltar profil från varje varumärke och för över den käsnlan även på sajten. Övergripande är det mycket som visas men ändå smakfullt och rent.

Följer man menyn in till en kategori, i detta fallet ”Man” möts man av följande:

Kategorisida på ByBloom.com

En listning av alla produkter i kategorin uppdelat på ett antal sidor och i utgångsläget sorterat  på senaste produkt först. Till vänster dyker då också upp en  smidig kontroll för att sortera om och filtrerar ut just de produkter du vill se. Stiligt, använmdarvänligt och först när du behöver det.

Förutom den nya filternavigationen är det också:

 - Tydlig markering om var du befinner dig i sortimentet
 - Hur många produkter det finns i den kategori du filtrerar ner till
 - Tydlig och grafiskt tilltallande element för att visa vilka produkter som tillhör ”Nyheter” (Har inte sett någon annan markering eller uppdelning men misstänker att de i så fall fortsätter i samma anda med grafisk och tydlig markering) 

Vid val av produkt presnteras produktsidan:

 

 

Produktsida ByBloom.com

 - Enkel navigering tillbaka till översikten
 - Snabb navigering till alla produkter från samma varumärke (verkar vara vanligt att kunder som handlar den här typen av varor fastnar starkt för varumärket och görna håller sig i samma serie så det är ett naturligt snabbval.)
 - Leveransinformation (viktigare än många tror när kunden står inför köpbeslut)
 - Beslutsincitament – ”Delbetala…” Det behöver inte kosta dig mer än 50 SEK i månaden.
 - Social media koppling (Faktiskt en av de saker jag kanske var lite dåligt då det endast fanns koppling till Facebook. Kanske är det den starkaste kanalen för den här typen av produkter? Får se vad Sarah och Lena säger om saken.)
 - Social koppling via Affiliate verksamhet ”Samarbeta med ByBloom och tjäna pengar” för att knyta till sig bloggar osv. för annonsering.
 - Tydlig visning av möjliga betalsätt redan här för att både påvisa många möjligheter men också för att initiera betaltänket för att ytterligare driva köpbeslut.
 - Markerade också rekommenderade produkter och visning av rea-priser även på produktlistningsnivå.

Som sagt, innan, inte så mycket nytt, men smakfullt och väl genomfört. Och nu, slutligen till den delen som fångade mig först och fick mig att ens börja grotta i sajten, kundvagnen:

Kundvagn ByBloom.com

Det var här jag blev glad över tydlighet, enkelhet och genomtänkt sida:

- Kontaktuppgifter med telefon för att pratat med riktiga människor, tydligt placerat längst upp till vänster. Är jag som kund, minsta otrygg och vacklar i mitt köpbeslut så finns de där tillands. Bara att veta det ger trygghet nog att vinna många tveksamma kunder. 
- Produktbild i kundvagnslistningen. UNDERSKATTA inte värdet av att verkligen visa kunden vad de håller på att köpa. Att inte se produkten kan lätt få kunden att tappa den upparbetade köplusten i detta viktiga moment.
- Direkt under kundvagnslistan finns också en länk som ger dig möjlighet att mata in rabattkod. Det är smart att ha tydligt placerad markering för rabatt men ändå dölja själva inmatningen. På så sätt blir det inte lika mycket hån i ansiktet för dem som inte har en kod.
- Alla viktiga delar för betalning placerade i en enkel följd på samma sida.
- Tydlig summering av de val som är gjorda och lätt för kunden att testa och byta mellan olika alterantiv. 
- Koppling till  fysisk butik med möjlig utlämning där.
- Korta enkla beskrivningar om nyckelfaktorer för varje vald del (Innebörd och förklaring av olika betalsätt, leveranstid för valt fraktsätt osv.)

Här har de också lyckat klämma in nyhetsbrevs-checkboxen. Kanske hade jag hellre sett en opt-out som förval men med tanke på hur smidigt och snyggt de guidat mig genom hela köpet är jag nog intresserad av att testa deras nyhetsbrev också.

Tummen upp! Önskar nästan att man var tjej och intresserad av den här typen av produkter och inte bara såld på själva e-handelsperspektivet =)

En snabb och spontan review, kolal gärna in sajten själva och se om ni håller med. Kanske är det många brister som jag missat under den här snabba genomgången. Hittar ni något så är jag mycket intresserad – kommentera eller twittra med taggen ”#eByBloom”  till mitt Twitter ”@eKestena”