måndag, 15 augusti 2011, 14:01

The American Way eller lokal anpassning?

Något jag läser om av och till är att stora amerikanska e-handlare och kedjor satsar på Europa och börjar sälja till Sverige. I ett tidigare blogginlägg har Sarah gjort oss uppmärksam på att Amazon erbjuder fri frakt till Sverige. GAP levererar på 2-3 dagar till Sverige från deras lager i England. I går läste jag en artikel om Lands’end som ändrat sin europeiska strategi och har Sverige som testmarknad.

Mot Sverige har Amazon valt att köra sin sajt rakt genom och inte erbjuda någon lokal anpassning (språk och betalsätt) medan Lands’end har översatt sajten till svenska och låter den framstå som lokal. GAP försöker lura kunden att tro att de ska in på en svensk sajt men direkt efter första sidan blir allt på engelska. Vilken strategi som kommer att fungera bäst beror nog helt på vilken målgrupp man riktar sig emot och hur starkt varumärke man har. Amazon och GAP är såpass välkända varumärken att de får en hel del försäljning initialt utan att de behöver anpassa sig. När de byggt upp en grundaffär kan de sedan växa vidare genom att lokalanpassa sig. Att detta bygger på marknadsunderlag framstår tydligt eftersom Amazon har loklat språk i Tyskland, Lands’end är för många helt okänt i Sverige vilket gör att de nog får göra lite mer ansträngningar för att komma ur startblocket.

Lands’end har som en del av sin nya expansionsstrategi också valt att testa att lägga den svenska sajten på en helt annan e-handelsplattform. De har valt en så kallas Software-as-a-Service-lösning (SaaS), vilket vill säga att de hyr hela lösningen från ett företag till skillnad från den lösning som de kör i USA och några andra europeiska länder där de har en licensierad plattform. Den svenska sajten som lanserades förra hösten tog 3 månader att sätta upp. Det svenska försöket verkar ha varit så positivt att de nu ska köra ut detta på de andra europeiska länderna när de ska öra om de sajterna.

Vad kan vi lära av detta då? Det tekniska projektet att sätta upp en ny lösning i ett nytt land kan vara extremt litet och kort. Nya erbjudanden på marknaden gör att större företag relativt enkelt kan testa en ny marknad utan att detta påverkar deras befintliga affär och plattform. Har man dessutom ett starkt varumärke så behöver man inte anpassa sig nämnvärt inledningsvis. Detta ihop gör att jag tror att vi kommer att få se ännu fler amerikanska satsningar i åren framåt efter hand som de behöver att expandera sin verksamhet. Europa är en intressant marknad och de nordiska länderna ligger långt framme i e-handelsmognad. Vad gör de nordiska e-handlarna för att bemöta denna konkurrensen?