måndag, 5 september 2011, 15:48

What´s the Deal?

Senaste året har det dykt upp fler och fler aktörer som erbjuder olika ”Deals”, oftast i form av ett nytt erbjudande varje dag.

Internationellt är Groupon en av de mest kända och i Sverige finns till exempel Let´s deal.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt hunnit fatta storheten kring detta än. Jag har registrerat mig på en sådan sajt och jag slänger erbjudanden i högre takt än jag hinner ta ställning till de. Hittar jag något intressant så är det oftast för sent. I onsdags (31/8) hörde jag en kollega berätta att han hade köpt en deal där han fick handla pizza för 1000 kronor men bara betala 400. Problemet va bara att han hinnit glömma detta under sommaen. När han nu hade tänkt att bjuda massa släkt och vänner på pizza i helgen för att de skulle hjälpa honom med trädgårdsarbete. Hans förvåning var dock stor i onsdags då han upptäckte att erbjudandet var giltigt till, just det, 31 augusti. För att inte förlora sina pengar så beställdes snabbt pizza hem på kvällen, dock utan gäster. Och har han inte ätit upp det än så sitter han säkert fortfarande och tuggar…….. Min gissning är att han kommer att tänka sig om en extra gång innan han hoppar på ett nytt erbjudande.

Nu har det dykt upp sajter som hjälper dig att sälja de deals du köpt och som du inte hunnit använda. Kanske ett tecken på att grundtanken i sig själv inte är optimal?

Facebook Deals dök upp och försvann fortare än någon fattade. Nu läser jag statistik (från Compete) som säger att besöken på denna typen sajter gick ner med 25% i augusti jämfört med siffror i juni. Jag ska inte svartmåla allt men det ska bli spännande att se hur länge denna typen sajter överlever. Kanske har jag fel, men jag tror att detta är något som går över. Känner ni vindarna från Let´s Buy It från 1999? Vad tror ni?