tisdag, 8 november 2011, 16:07

Yves Rocher och Ola Ahlvarsson

Jag har haft två spännande e-handelsmöten som jag gärna berättar om.

För ett par veckor sedan ringde Ulrika Rudqvist mig och meddelade att jag måste träffa en kille som heter Fredrik Lethin på Yves Rocher.

I fredags träffade jag Fredrik som ansvarar för Yves Rochers e-handel i norden. Jag är så imponerade av vad det har genomfört, Fredriks öppenhet och ödmjukhet inför hårt arbete, förändring och vad de faktiskt har åstadkommit. Jag ska för alltid handla mina lotions och smink hos dem hädanefter.

Yves Rocher har funnits i 50 år. Det var Yves Rocher som var kemist som började experimentera med salvor på sin vind i byn, la Gacilly. Han ville ha naturliga ingredienser och ha koll på hela kedjan. Något som företaget än idag håller fast vid. I Frankrike är Yves Rocher idag det 3 högst rankade varumärket efter McDonalds och Apple.

I Sverige har de gjort 25 år och de har funnits på nätet sen 2001, på den tiden var det i princip en excelfil men de har utvecklat sin e-handel steg för steg. Idag har Yves Rochers typiska postorderkund  en snittålder på 56 år. På nätet har snittkunden en ålder på 36-37 år. Sen e-handelsatningen 2009 kunde de se positiv effekt redan efter 4-5 månader bland annat genom att satsa på nyhetsbrev. Finns det några (andra) magiska formler. NEJ, det gäller att skruva på allt och mäta och analysera, säger Fredrik. Vikten av att få med alla internt, arbeta hårt för att nå mål och låta postorder och e-handel samarbeta återkommer han till flera gånger. Det har gjort att de nu har den yngre målgruppen som främst intresserar sig för deras smink. En kampanj de gjorde kan ni se här på YouTube. Det handlar om att väcka uppmärksamhet hos en yngre målgrupp och sen berätta sina värderingar och vilka fina naturliga produkter de har.

De bjöd in kända bloggare från hela norden som tittare kunde välja en bloggare de ville kasta vatten på och se hur pass vattenfast sminket egentligen var. Kampanjen gav en 3-dubbling av fans på Facebook. Filmen var bland topp tio den veckan. (Filmen ni såg var bakom kulisserna) Många leads helt enkelt men framför allt visade den att de Yves Rocher finns för en yngre målgrupp.

Hur har de lyckats internet och organisatoriskt att behålla sina traditionella (VIKTIGA) postorderkunder och också satsa på en yngre målgrupp? Det har de gjort utan konsulter, expertis eller gått på kunskapsevent som vårt egna… ”Vi har börjat enkelt och tagit allt efter hand och vi tycker om att prova nya saker. Vi är nyfikna!”

Fredrik kommer till Nordic eCommerce Summit i maj och berättar mer om Yves Rochers e-handelsresa.

Vad håller jag i handen på bilden? Jo, min favoritlotion. Jag älskar vanilj i alla former så här hittar ni den prisvärda flaskan. KÖP!

Igår träffade jag Ola Ahlvarsson, huvudägare i Keynote Media Group. Han har varit med i flera olika e-handelsprojekt. Letsbuyit, Boxman och nu Pruta.se. Ola är en serie-entreprenör som har skrivit boken ”Mission possible” där han beskriver olika typer av entreprenörer.

Varför träffade jag honom? Jo, vår nya eDokumentär ska handla om tidiga e-handelsatsningar, entreprenörskap och hur de ser på framtiden. Samtalet med Ola har gett mig inspiration och nya infallsvinklar som är väldigt spännande att fundera på. Visste ni att det finns en typ av falskt entreprenörskap? Ett sätt som Ola under sent 90-tal kunde se tendenser till falskt och äkta entreprenörskap var att på många entreprenörsträffar så hann de verkliga entreprenörerna inte komma för de var så upptagna med att arbeta och bygga bolag. Medans de som kanske inte hade de verkliga entreprenörskapet i sig var de som hade tid att träffas.

Vill ni höra mer? Den 8 december släpps intervju med honom och, bland annat, Johan Stael von Holstein. Helt kostnadsfritt, så klart, som podcast.

Tack Ulrika, Fredrik och Ola för generositet och intressant diskussioner.

Sarah