onsdag, 4 januari 2012, 17:41

Öka trovärdigheten med verifierade kundbetyg

Något jag tror vi kommer att få se mycket mer av under 2012 är det redan påbörjade arbetet med att ytterligare identifiera internetanvändarna. Dels för att skapa ett mänskligare och mer trovärdigt internet men också av säkerhetsskäl. Vi har lärt oss med tiden att spam ständigt hittar nya vägar och förutom spam via e-post, som kanske är det första man tänker på, så har många sajter stora problem med spam i diskussionstrådar. Ibland är det spam i form av automatiserade postningar och ibland är det spam skapade av så kallade ”Troll” – personer som anonymt postar provokativa kommentarer enbart för att skapa konflikter och irritation. Det senare problemet löste många nyhetssajter och bloggar för inte så länge sedan genom att gå över till Facebooks kommentarssystem, vilket kräver att du postar kommentarer med just din egen Facebookprofil.

Exempel:

Facebook-kommentarer på Tech Crunch

När jag kollar runt lite hur e-handlarna löser dessa problem så hittar jag ett intressant exempel på watchshop.com. De verifierar de flesta kundomdömen genom att be de som kommenterar produkten att även verifiera sin produktorder. Smart!

verifierade kundbetyg

Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen av e-handeln under 2012 och framförallt är jag nyfiken på vad vi kommer att få se för nya lösningar under temat säkerhet.