torsdag, 3 maj 2012, 14:38
Ska det vara så svårt?
De senaste 6 månaderna så har jag fått känna på hur det är att vara e-handlare (i alla fall lite av era bekymmer). Vi har satt upp en sajt där man kan köpa biljetter till Nordic eCommerce Summit. Vi erbjuder kortbetalning som betalsätt via en PSP och vi har inlösenavtal med en ”större aktör modell XL”.
Att få avtal med PSP´n gick på dagen och deras system har fungerat bra. De som ska hantera våra pengar i slutändan (inlösaren) har däremot gjort allt för att resa så stora hinder för att sälja på nätet att jag blir allvarlig rädd för hur detta sköts. Att få ett avtal med de tog 6 veckor! Vi svarade på alla mail och deras begäran om uppgifter omedelbart. De presterade även att skicka våra avtal till fel PSP så tjänsten kom inte i gång i tid.
Sedan i går kan man inte betala med kort längre på vår sajt. Det har tydligen gått ett omsättningslarm för att vi säljer för mycket! När vi ansökte om avtal i januari så skulle jag uppskatta hur mycket vi skulle sälja för. Jag drog till med en summa på vad jag förväntade att vi skulle sälja för. Denna omsättning skulle ske på 3 månader. De har dock slagit ut detta på 12 månader vilket gjort att vi gick i taket 2 dagar in i maj (alla köper nämligen biljetter sista 2 veckorna). Därför bestämde de sig huxflux att stoppa möjligheten till kortbetalning och inte gjorde de sig besväret att meddela oss heller. Visst är det underbart?
Nu kanske jag låter arg och det är jag också! Mest synd var det nog på den stackaren som tog emot mig i kundtjänst. Förlåt om du läser detta.
Nä, nästa år blir det fakturering igen, det verkar ändå som att det är det som kunderna vill ha. Nu läser jag i och för sig att den PSP vi använder ska ta över inlösarens uppgift så det finns kanske hopp ändå….