torsdag, 28 februari 2013, 22:13
Kan vi bli bättre på att sprida grundkunskap om ehandel?
Jag har dåligt samvete. Blogga är något man måste göra regelbundet och kontinuerligt – det har jag inte gjort den sista tiden. Det finns inga ursäkter – jag har misskött det. Nu ska det hämta upp.
Under hösten har vi skrivit en studiebok i grundläggande ehandelskunskap. Det har varit intressant. Inom vissa områden så finns det ofantligt mycket att förkovra sig i. SEO är t ex ett ämne där man ganska snabbt kan få en bra bild samt även välja vilken sida man står på när det gäller ”rätt” eller ”fel” sökmotorsoptimering. När det kommer till logistik – som är ett väldigt stort ämne – så finns det mycket siffror men inte en ABC-bok som förklarar alla grunderna och delarna i en lyckosam logistikapparat. Dock finns det många personer som kan ämnen men lite fattig publik information. Inom logistik finns det ett antal personer i Sverige som även är oberoende en levernatör. Nu en uppmaning till er – börja sprid det ni kan och hjälp ehandlare sålla i djungeln. Min uppfattning är att kunskapen inom olika områden ser ut så här: (Tar ut ett axplock)
*Ehandelshistoria – Finns mycket information men inte någon som samlat det gediget. Dock finns det en hel del likt detta.
*Ehandelns ekosystem. Hur ser ehandelskartan ut? Vilka områden ska man utgår ifrån. – Här hittade vi inget bra alls så vi gjorde en väldigt enkel själv. (Ja, det finns säkert en massa som ska fyllas på men det är en början i alla fall.)
*Ehandelsplattformar – Finns mycket även här men att skriva ihop vad alla olika valen innebär som SaaS-lösning, egenutvecklad, köpt, hybrider mm är inte helt lätt. Du måste vara extremt noggrann med att kontrollera källan så de själva inte säljer en plattform i något slag.
*Ehandelsorganisering. Alltså, hur ska du organisera din ehandel vare sig du är stor ehandlare eller mindre. – Megastort ämne men här finns en hel del amerikanska artiklar och material. Dock är frågan – kan det appliceras rätt av hos oss. Vi valde att fråga flera ehandlare och se hur de löst saker och ting. Mycket var faktiskt liknande även när det var mindre och större verksamheter. Här tror jag flera konsultföretag skulle kunna skriva en hel Bibel i ämnet. Intressant hade varit om man skrev en avhandling på olika verksamheter och följde upp det efter ett par år och se vad som funkat bäst.
*Digitala kanaler. – Säger jag Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest mfl så förstår ni själv att det finns hur mycket som helst – det märkliga är att det kanske är det som är nyast i ehandelspaletten och ändå finns det otroligt mycket ”best practise” och andra goda råd. Dock tror jag att vi inte har sett alla konsekvenser än så att ta till sig råd under denna kategori ska man nog vara lite försiktig med och lära sig mäta och testa regelbundet. Så – kunskapen här är svår att sammanställa eftersom mycket kommer att hända innan kapitlet är färdigskrivet. (SEO och epost där finns det mycket kunskap)
*Betyg och rekommendation. Användargenererat innehåll, alltså. Ja finns mycket från USA framför allt – väldigt intressant men även här måste man kolla källan noga. Jag tror att ett mer oberoende företag hade kunnat göra underverk inom det här området.
*Mäta och analysera – DJUNGEL! Finns så otroligt mycket olika sätt och många uttrycker sig lite som att just deras sätt är det korrekta. Här skulle en guide med någon som testat många olika sätt att mäta och analysera varit guld värd. I vilka situationer mäter man på det här eller det här sättet? Att få den informationen kommer ta tid eftersom det tar lång tid att mäta en aktivitet hela vägen ut. Men det kommer nog.
*Logistik – här behövs en ABC-bok i alla delar och hur det hänger ihop. Läser man utländskt material så inkluderar de så mycket mer som hela produktkedjan. Vilket i och för sig är något vi kanske borde prata mer om i vår del av världen.
*Betallösningar och kassaprocessen – Här skulle fler oberoende bli bättre på att lära ut grunderna och inte fokusera så mycket på trender.
*Mobil Handel – Även detta ämne är så nytt så ren kunskap är svår att hitta. Mycket tyckande och ”troande” finns under denna flik. Rena exempel ger mycket inom nästan alla områden men särskilt här.
Sammanfattningsvis så uppfattar jag att det finns för mycket siffror och undersökningar där slutsatserna många gånger uteblir. Siffror är bra och även vad nån anser är morgondagens lösning men grunderna är viktigt att vi har. Jag tror att många i Sverige så är så bra på ehandel skulle vinna mycket på att lägga lite krut på att sprida sina kunskaper och sen addera häftiga framtidsvisioner.
Men en sista sak: Vad bra vi är i Sverige på detta ändå. Sök på allt inom ehandel och läs så ser ni själv. Det är inte illa alls!