fredag, 10 december 2010, 12:08

Är vi mogna för digital bokhandel?

Självklart är vi mogna att läsa och intresse finns men går det att få ekonomi i försäljning av digital media riktad till läsplattor? iPad lär ju vara en motor för att driva delar av denna verksamhet, i alla fall ett par steg framåt.

Senast i raden att satsa på mediet är det svenska ebok-förlaget Pupill förlag. Konceptet är bokförsäljning renodlat mot digitala plattformar så som iPad, Android, iPhone, läsplattor och dator.

Pupill förlag logo

Utbudet är än så länge ganska smalt och består primärt av mindre kända författares verk men håller också en lägre prisklass än man normalt är van vid inom böcker. Konceptet fungerar internationellt, nu återstår det bara att se om den svenska publiken är mogen. Lösningen är intressant även som en startramp för nya okända författare som, om det går bra kan få lite skjuts på sin egen karriär. Besök sajten och bedöm själva www.pupillforlag.se

Vinsten ligger ju självklart i låga omkostnader för hantering av produkter som är virtuella, samt att författare får betalt vid försäljning (50% av nettopris). De undviker också problematik (och kostnader)  med olika kopieringsskydd och produkten levereras som PDF-fil. Istället förlitar de sig på läsarens goda moral och respekt för copyright-lagen. Just kopieringsskyddsfrågan är ju ett ämne att debattera för sig (för stor fråga för det här inlägget idag i alla fall)  men det känns helt rätt i tiden att välja det spåret för deras produkter så länge publicerade författare är med på beslutet.

Ska bli spännande att se hur konceptet fungerar, om det går att driva försäljning eller om det mest blir en marknadsföringskanal. Jag hoppas, det är alltid roligt med nya satsningar men det känns tufft med så många osäkerhetsfaktorer – att både jobba med relativt nytt medium, ny kanal och samtidigt innehåll från relativt okända författare.

Att jag inte lyckades genomföra ett köp (hamnade på startsidan då jag försökte gå till kassan vid varje försök) hindrade mig från att testa själva köpet.  Det får bli 5 gröna kundvagnar för idé och initiativ men vad gäller genomförande och teknik så fungerar det inte riktigt ännu.

Förlaget är baserat i Malmö och lösningen är byggd på Magento.