onsdag, 10 november 2010, 17:20

Beskrivande sökningar är vad som behövs

För en tid sedan beskrev Fredrik Lennström för mig hur viktigt det är, att i god tid, lägga upp meta-taggar för sina produkter inför olika högtider. Så kallade ”keywords”. Till exempel så vill man kanske i dessa tider söka på ”julklappar”, ”julgodis”, ”julrecept” och annat som vanligtvis kanske finns året om i sortimentet men som man vill göra många uppmärksamma på särskilt under vissa tidpunkter.

Jag är en typisk dam som ser något snyggt på en blogg, på någon väninna eller någon på stan eller bara hör talas om en sak som jag vill ha, helt enkelt. Då söker jag med en beskrivande text i Google. Sist sökte jag på ”brun hög mockastövel” och ”bruna höga mockastövlar”. Det är något jag verkligen vill ha. Vad såg jag?

Jag var inte helt nöjd med detta resultat utan valde att söka i en annan webbläsare:

I detta fallet hittade jag något tack vare annonserna men var inte nöjd med de alternativen som fanns. Var håller Scorett, DinSko, Bianco Footwear, HM, Ellos, Wedins och alla andra hus? Och nej, jag är inte den enda som söker på det här sättet. Det förstod jag på detta inlägg:

Och faktum är att de sidor jag får bäst hjälp att hitta mina stövlar är just på andra forum där damer, likt mig själv, söker efter bruna höga mockastövlar.

Vad säger ni om detta? Begär jag som köpare för mycket när jag vill ha den här servicen?

Sarah@@@@@