torsdag, 27 oktober 2011, 21:16

Bottennavigering är faktiskt bra

Att Mystery eShoppa är lärorikt. Man upptäcker detaljer varje dag som antingen är superbra eller som man uppfattar som riktigt irriterande. När man söker efter något och inte hittar det så är man automatiskt längst ner på sidan för att hitta kontaktinformation eller något som kan hjälpa en att hitta det man söker.

Tänkte visa några exempel där man lagt ner lite tid på just en bra navigering.

I den här bottennavigeringen har de till och med valt att lägga sökordsrutan. Helt logiskt faktiskt med tanke på att många hamnar här nere när de inte hittat vad de söker. Anmälan till nyhetsbrevesprenumeration och diverse sociala medier. Tydligt telefonnummer finns längst upp och längst ner. Det gillas!!

I det här fallet väljer dom att påminna om att varukorgen är tom och rekommenderar två klänningar som de tror passar mig. Det tillsammans med olika valmöjligheter på betalssätt samtidigt som de tänker på en enhetlig design gör den här bottennavigeringen väldigt snygg.

Apple visar olika bottennavigering beroende på vilken produkt du tittar på. Längst ner har de då en karta över samtliga produkter i den kategorin. Förutom alla dessa textlänkar som ger bra sökträffar så känns det faktiskt tryggt att ha en översikt med sig överallt. Enkelt att gå tillbaka och enkelt att hitta rätt. Mycket bra!

 

Att lägga kategorierna längst ner en gång till säger diverse experter ökar avsluten. Någon som har erfarenhet av det?

Den här sidan har bara möjlighet att välja land längst ner. Jag är övertygad om att det är ett högst medvetet val. Någon som gjort tester på bottennavigering som vill dela med sig av information?

Sarah