måndag, 4 oktober 2010, 10:07

Bra-/Dålig Service, en hårfin historia?

Jag har arbetat inom serviceindustrin i olika former i större delen av mitt yrkesverksamma liv.  Jag är pga. detta ganska allergisk mot dålig service och väldigt välkomnande till god service. Jag kan förlåta medelmåttig, dyr mat på en restaurang om jag blir väl omhändertagen. Inget problem är stort nog om man bara känner att människor anstränger sig och försöker lösa dina problem.

Men vad är god service? Ja, det finns ju ingen mall för detta, inget manus, recept, regelbok som gäller för alla. Det är ju också väldigt individuellt anser jag, men vissa saker måste nog ändå vara grundläggande. Ingen gillar väl att bli attackerad av en expedit redan i dörren i en butik, fotföljd och sedan indragen i omklädningsrummet så fort man bara nuddat ett plagg?

Jag har genom förra omgången av Mystery Shoppande anmält mig till en hel del nyhetsbrev, bockat i rutor för erbjudande från olika företag, allt för att se hur de tar hand om sina kunder.

Här har vi ett lysande exempel på vad som fungerar och vad som inte fungerar, enligt min helt ovetenskapliga undersökning av min skräpkorg;)

Anmälde mig till nyhetsbrevsutskick hos Ellos när jag handlade på deras site. Sedan dess blir jag bombarderad av allsköns erbjudande, inte ett enda som jag har fått hittills har faktiskt haft titeln Nyhetsbrev! Alla utskick är bara stora reklamblad, än det ena erbjudandet, än det andra i en enda stor färgglad soppa. Jag fick i september månad inte mindre än 18 av dessa brev, reklamutskick eller vad vi nu skall kalla dem. Hur många tror ni att jag har läst, ens öppnat? INGA!! Jag tröttnade nämligen på dem ca. 2 veckor efter att jag anmält mig, så nu gör jag som jag tror de flesta skulle göra, slänger allt utan att ens öppna mailet. Missar förmodligen massor av bra erbjudanden för att jag inte orkar öppna reklam.

Så det Ellos vill när de skickar otaliga erbjudanden till mig är att vara serviceminded, det är jag helt övertygad om, men det de gör, är att tråka ut mig och skrämma bort mig! Nu när jag går igenom dessa mail för att kunna skriva rättvist om dem, så hittar jag faktiskt ingenting av värde, inget mer än erbjudanden och rabattkoder, tråkigt, tråkigt, tråkigt!!

JO, vänta lite nu, vad skådar mitt norra öga?

Jamen detta mailet hade jag ju varit intresserad av!! Det är en påminnelse om att jag har ett oavslutat köp i varukorgen, de erbjuder mig att gå in och avsluta köpet, de erbjuder mig fri expeditionsavgift, inga jättesummor men schysst att de prutar med sig själva! Lågmält, på mina villkor(känns det som), ickeaggressivt, jag gillar! Nu var det ju en månad gammalt tyvärr, jag har redan glömt var det  var jag skulle handla, och dessutom så har ju Ellos redan skjutit sig i foten då de envisas med att kväva mig med mail stup i kvarten! Jag kommer ju aldrig att läsa dem så länge de är så frekventa och så ointressanta, jag drar alla över en kam, jag erkänner!

Jag prenumererar på Naturkompaniets Nyhetsbrev också. Det kommer ganska punktligt en gång i månaden med ett udda extraerbjudande då och då. Det är visserligen fyllt av reklam, men det är också blandat med intressanta artiklar och info om friluftsliv, osv. Det känns inte alls lika påträngande, dessutom så är det den låga frekvensen av det, som gör att jag faktiskt öppnar vartenda ett, och läser det. Hade jag varit en skogsmulle eller en äventyrare så hade jag säkerligen handlat som en galning också;)

Så SNÄLLA Ellos, och alla andra e-handlare som verkligen vill att jag skall läsa om deras företag och deras erbjudanden, sluta dennna massmailtrakassering, jag vet att ni tänker rätt, men ni gör det på fel sätt. Det är ganska enkelt egentligen, det handlar om psykologi. Köparen idag är alldeles för smart för att låta sig nötas ner tills man inte orkar stå emot längre och går med på att handla. Vi vill ha intressanta nyhetsbrev med bra erbjudanden med lagom frekvens, inte bli dränkta i ointressanta mail som landar rakt ner i skräpkorgen!

Bra service handlar mer om en lätt hand i ryggen än en överexalterad, tokglad expedit som drar mig in i håret för att handla……SLÄPP TAGET!! Hårfint mellan bra och dålig service alltså!

/Lena