måndag, 5 december 2011, 08:55
Butiksbiträdet i e-handelsbutiken är en apa
Med den nördstämpel jag har fått på kontoret kollar jag inte längre på kökstillbehör för nördar i smyg och jag hittade i helgen en tesil i som jag tyckte såg kul ut. Men nä, den var slutsåld! Varenda tedrickande nörd har kastat sig över dessa, givetvis.
Men jag lade märke till hur e-handlaren vänder denna brist till sin fördel. Här har de tänkt till ordentligt. Produkten är slut, men de tänker inte släppa iväg mig så lätt. Det dyker upp en ruta i botten på sajten med ett digitalt butiksbiträde i form av en apa, när jag besöker produktsidan med den slutsålda produkten. De ger mig här två alternativ i hopp om att inte tappa mig som kund.
1. Till vänster i rutan finns två knappar. Den första knappen låter mig lägga produkten till min önskelista, på så sätt glömmer jag inte bort att jag gillade den här produkten. Den andra knappen låter mig bli påmind via e-post när den här produkten finns i lager igen. Det här är en mycket smart lösning då de vet att de fortfarande har möjlighet att sälja den här tesilen till mig om jag inte har ett aktut behov.
2. Till höger i rutan passar de på att presentera relaterade produkter för mig och på så sätt hjälpa mig vidare på sajten efter detta negativa besked. Kanske hittar jag då någon annan nördig teprodukt.
Precis som butiksbiträdet springer fram till mig som besviken eller förvirrad butiksbesökare, erbjuder mig hjälp och ger mig alternativ, uppnår den här e-handlaren något som ligger i närheten i form av den här apan som dyker upp, när jag stöter på hinder på sajten.
Det här är en amerikansk e-handelsbutik som har varit med ett tag och de har utvecklat en mycket bra köpupplevelse överlag. De har bland annat många produktbilder, som kanske är bland det viktigaste kan jag tycka. De har även produktbilder som kunderna själva tagit av produkterna de köpt samt videofilmer för att demonstrera de produkter, leksaker till exempel, som rör på sig eller låter.
a. Vanliga produktbilder
b. Ytterligare produktbilder
c. Kundernas egna produktbilder
ThinkGeek heter sajten.
Deras nyhetsbrev ser ut så här.
Jag är väldigt förtjust i hur Amazon fungerar och handlar mycket via dem, men jag märker att det inte bara är Amazon och de stora varumärkena i USA som är duktiga på e-handel. Mindre och nischade butiker imponerar gång på gång.
På torsdag kommer kunskapsbrevet från Nordic eCommerce Knowledge och där skriver jag en artikel om ytterligare en liten e-handelsbutik i USA. Och ni missar väl inte eDokumentären om Ola Ahlvarsson och Johan Stael von Holstein!