onsdag, 1 december 2010, 13:08

E-handlare, utnyttja HTML!

Mystery Shopping är på agendan!!

Just nu sitter jag och testar Gina Tricots olika mail… Tyvärr är det inte så många mail de använder sig av. Nyhetsbrev kan jag till exempel inte anmäla mig till direkt på hemsidan. Däremot så gör de något som många andra e-handlare missar. Att använda sig av en HTML version istället för en texversion ger inte bara flera klick, ett trevligare utseende där kunderna faktiskt känner igen den grafiska profilen – det ger också e-handlaren, själv,  statistik på vem som har öppnat vad och vad de har klickats på i brevet. Den fina finessen förlorar man om man bara skickar en textversion.

Alla ni som följer bloggen vet att jag tycker funktionen för att tipsa en vän, om en produkt eller vara, via e-post är något som borde utvecklas mer. Och jag har tusen idéer på hur man skulle kunna utnyttja denna fenomenala funktion ännu bättre.

För Jula och Clas Ohlson ser mailen ut så här när jag tipsar mig själv om en vara:

Jula

Clas Ohlson

Ganska tråkiga mail med länkar som det ska klickas på.

Gina Tricot ger dig möjligheten att skicka en hel önskelista eller en enstaka vara till en eller flera personer samtidigt.

När sen mailet når mottagaren så ser det mycket trevligt ut. Allt i HTML, så klart.

Om ni jämför Jula, Clas Ohlson med Gina Tricots brev. Vilket brev tror ni skulle vara det som mest sannolikt fick er att handla?

Så, utnyttja e-postkanalen och skicka trevliga HTML -brev som ger er möjligheten att ge mottagaren en trevlig upplevelse där de känner igen er och ni kan se statistiken.

Alla tre e-handlare borde vara bättre på är att fråga om de vill prenumerera på deras nyhetsbrev, eller att de kan följa dem genom andra sociala medier, så de kan behålla kontakten med dem som blivit tipsade genom en vän. Förmodligen ger det fler prenumeranter än att han en anmälningsruta på hemsidan. Man blir trots allt tipsad av någon man har förtroende för. Förutsatt att man har ett nyhetsbrev… Det hoppas jag att Gina Tricot snart har och att de tydligt kommer visa det på sin hemsida.

Sarah