fredag, 11 april 2014, 14:55

Ett mediedrev mot ehandeln – igen

Ord har makt. Speciellt journalisters ord. Genom att kalla den ”kritiska granskningen” av Klarna ett mediedrev vill jag redogöra för vår ställning i frågan. Klarna är en av våra medarrangörer till Nordic eCommerce Summit, så man kan ju lugnt säga att jag är part i målet, men nu är alla medvetna om det och får tolka nedanstående som ni vill. Vårt företag har samarbetat med Klarna i flera år, och vi känner inte alls igen bilden som har målats upp i media de senaste dagarna.

a2NxjBd_460s

Angående misstag med fakturahanteringen har Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski redan uttalat sig om att det ska ses över och rättas till. Är det något företag som kan reda ut det på ett riktigt sätt så är det Klarna. Det är få VD:ar som hade varit så tillgänglig och aktiv när det gäller att svara på klagomål och kommentarer. Vad det gäller att påminnelser skickas ut fel så är det inte bra men det hade varit otroligt intressant att veta hur många av dessa som är fel på riktigt. Angående Niklas Adalberths tal så kan vi inte låta bli att tycka att det är något befriande att man berättar precis som det är. Många verksamheter tjänar pengar på andra människors slarv eller glömska. Missförstå oss inte – det finns inget vi hatar så mycket som när vi till exempel får parkeringsböter. Dock vet vi att vi rår för det själva.

Att från Niklas uttalande dra slutsatsen att Klarna har satt i system att inte skicka den första fakturan till kund är helt befängt. Klarna ligger under flera tillsynsmyndigheter och skulle inte komma undan med det.

Att Svenska Dagbladet citerar diverse personer som anklagar Klarna för att ha en ”cynisk kundhantering” (VD och grundare till Ruter Dam, Gunilla Arhén) är nästan skrattretande. Vem är det som tjänar pengar på det här drevet mot Klarna? Svenska Dagbladet och alla dessa personer som uttalar sig negativt om dem – ett sätt för dem att få uppmärksamhet. Det är väldigt cyniskt i mina ögon. När jag var liten sa vi ofta ”Den som sa det han va det” vilket verkligen gäller i detta fall.

Vi är förbluffade över att dessa citerade personer dömer och fäller så snabbt – det visar hur dåligt påläst man behöver vara för att uttala sig och få utrymme i press. Joel Dahlberg lyckas inte ens stava Niklas Adalberths namn rätt i sin krönika på Svenska Dagbladet. Då undrar man hur grundlig efterforskning Svenska Dagbladets journalister genomför, eller kanske avdelningen för faktakontroll redan har tagit påskledigt? De enda som vågar sticka ut hakan och försvara Klarna har varit ehandlare – de har erfarenhet av orättvisa och partiska bedömningar, också från konsumenter. Jag tycker också att det är skönt att skylla på någon annan när jag har gjort fel eller missat något.

Varför reagerar vi så starkt på detta? Jo, vi ser det som ett angrepp på ehandeln i sig. Nu är vi här igen och diskuterar hur säkert det är på nätet – har vi inte kommit ifrån den diskussionen? Vi är många som har haft stora fördelar av Klarnas framgångar. Om det inte är rent ekonomiskt i form av ökad försäljning på nätet eller ett gott partnerskap med Klarna så har de skapat jobbtillfällen och lockat utländska investerare till Sverige. Alla vi som gynnats av Klarnas framgång – nu behöver vi stå upp – inte bara för Klarna utan för ehandeln i sig.

Tänk på att nästa gång drabbar drevet en annan aktör inom ehandeln. Förmodligen har det företaget inte resurser och muskler att klara av en sådan kris.

Det verkar som att vinklingen i media handlar om att Klarna är det onda företaget som tjänar multum på andras olycka. Men är inte det att kasta sten i glashus, Svenska Dagbladet? På väg till jobbet häromdagen gick jag förbi en trafikolycka. En journalist var på väg dit med kameran i högsta hugg för att ta foton på den kvaddade bilen och eventuella offer. Vilka parter tjänade pengar på den nyheten?

Som så många gånger när det gäller ehandel, så har medierna visat de senaste dagarna att det är deras affärsverksamhet som är cynisk genom att vinkla, överdriva och måla upp en felaktig bild av läget. ”Den som sa det han va det.”

Jag kommer att fortsätta handla med Klarna och andra betallösningar på nätet, men min läsning av Svenska Dagbladet kommer att upphöra. Detsamma gäller alla mina kollegor. Undrar om chefredaktören för Svenska Dagbladet kommer att lägga tid på det här i kommentarsfältet, precis som Sebastian, VD på Klarna, har gjort? Respekten för de citerade personerna har också fått sig en törn. Ord har makt, men inte alltid på det sätt som källan hade tänkt sig.

Skärmavbild 2014-04-11 kl. 14.47.59