måndag, 25 oktober 2010, 20:31

Facebook = kundtjänst

Tidigare så har vi pratat om hur förträfflig Facebook är att använda när man kommer på hur det ska passa ens målgrupp. B la pratade vi i en artikel om hur SAS och Norwegian använde Facebook för att snabb sprida information om inställd flyg och förändringar i avgång på grund av Islands askmoln.

Informationen sprids till många om samma sak. Istället för att svara på enstaka mail eller telefonsamtal så svarar man på Facebook och betydligt fler får hjälp av att informationen blivit offentlig.

Jag tycker det är väl värt ett besök och se vilket genomslag det har när andra pratar sig varm för e-handelns service eller produkter på Facebook. Även när någon tar upp kritik så svarar företaget och hyllas av andra som tycker om det svar de får.

Lindex till exempel. De söker till och med personal på Facebook och flera svarar att de sökt och vad de skulle vilja förändra i deras e-handel. Visst är det förtroendeingivande att Lindex tar emot konstruktiv kritik på det här sättet? Läsarna får en känsla av att de kan påverka och att Lindex bryr sig om kundernas åsikter.

Och jag blir alldeles till mig när jag läser såna här kommentarer ”Gå in och kika på Lindex press visning. Helt underbar, längtar till VÅR o SOMMAR. Hoppas att vitern går fort över. Från EN som älskar VÅR o SOMMAR!!!!!!!!!!!!!!!!!” Jag funderar genast på vad det är jag har missat.

När de svarar på specifika frågor hakar genast andra på. Som till exempel den här frågan ” Så fler än jag som undrar?; Var hittar jag den turkosa vinter jackan med stjärnor till baby? Som man ser på reklamen på Lindex hemsida?” Lindex svarar ”Hej xxx, jackan beräknas finnas i butik från och med nästa vecka.
Mvh, Lindex”

Därefter följer kommentarer där fler vill ha samma jacka.

Jag får hur många ideér som helst när jag ser hur kreativ Facebook-sidan blir tack vare kunder som tar upp frågor, ger kritik eller bara hyllar Lindex rätt av. Gå in på sidorna på Facebook och låt er inspireras. Sitt inte och fundera på vilken policy ni ska ha för sociala medier – era kunder kommer prata om er i alla fall. Gör det öppet för alla där ni har möjlighet att lära er av era kunder och där ni faktiskt få reda på vad era kunder säger om er.

Alla borde finns på Facebook och välkomna fantastisk marknadsföring med hjälp av sina kunder.

Sarah