tisdag, 23 november 2010, 18:10
Hörni, vi måste bli bättre på e-postmarknadsföring!
Att e-handlare behärskar e-postförsäljning är det inget snack om. Hur man ska lägga upp produkter i ett brev för att få så många köp som möjligt det kan vi nu! Det vi behöver arbeta mer med är vår e-postmarknadsföring. Det blir väldigt tydligt för mig och Lena nu när vi sitter och ”Mystery Shoppar” för fulla muggar inför den nya rapporten. De flesta e-handlare skickar enbart säljande nyhetsbrev men väldigt få försöker bygga upp en god långsiktigt realtion via e-post där man ger tips och råd, utbildar eller bara visar att man förstår kundens behov.
De flesta nyhetsbreven som skickas ut från e-handlare är uppbyggt på samma sätt som Clas Ohlsons brev:
Och det är inger fel med detta men det är inte e-postmarknadsföring. Det är e-postförsäljning.
Men varför ska du egentligen arbeta på något annat sätt? ”Jag vill ju sälja mer”, kanske du tänker. Jo visserligen men du har möjligheter att få en mer långsiktig relation som blir mer lönsam för dig på sikt om du agerar som rådgivare och visar att du bryr dig om kunden. För en tid sedan arbetade jag med en elektronikkedja och deras e-postutskick. De brottades med kraftigt sjunkande öppningfrekvens och klickfrekvens trots att försäljningsbreven hade oerhört förmånliga erbjudanden. Vi testade att skicka ett brev som redde ut skillnaden på LCD-skärm, plasmaskärm, HD-ready, HD-klar och allt sånt som gör ett TV-köp så krångligt. Det utskicket gav dem mer försäljning än något annat enskilt försäljningsutskick… Förstår ni min poäng?
Därför blir jag så glad när jag ser Kjell&Co brev där man lyfter fram ”Fråga Kjell”-delen och deras support uppe i brevet. Då är man på rätt väg.
Vill ni gräva ner er ännu mer i ämnet så skrev jag en artikel för länge sedan om just detta.
Lycka till!
Sarah