torsdag, 8 september 2011, 10:42

Höstens Nordic eCommerce Academy är igång!

Första dagen är avklarad på Nordic eCommercer Academy. E-handelns historia, vad e-handel är samt uppsättande av egna Magento-shoppar har varit på agendan.

Diskussionerna var snabbt igång kring Jula och OnOff. Hur kunde det hända? Vad är orsaken till att Jula väljer att lägga ner sin e-handel?

 

 

Ett uppskattat pass var när Linn Tagesson och Marcus Tagesson från Babyshop besökte oss. Marcus och Linn var oerhört generösa med information vilket gav eleverna stort utbyte sinsemellan. Diskussionerna handlade bland annat om följande:

* Leverantörer av varor är fortfarande alldeles för mycket inne på fysisk butik. När det gäller att ge e-butiker bättre förutsättningar med till exempel hjälp vid reklamationskostnader så är deras modell inte anpassade för e-handel. Många produktleverantörer kräver att återförsäljare har en fysisk butik för att man ska få sälja deras varor vilket många e-handlare får sätt upp för att kunna ha varorna på nätet. Detta är bara ett par exempel på hur en inställning hos många leverantörer måste ändras så att försäljningen på nätet kan utvecklas på ett bättre sätt.

*Nyhetsbreven driver stor del av försäljningen på Babyshop. Veckobreven står för (gissningsvis av Marcus) 15% av försäljningen. Innehåll med både tips, varumärkesbyggande och försäljning fungerar bra.

* Babyshop spräckte 10 000 fans på facebook och har gjort det på kort tid. Bra erbjudanden i form av ”köp-för-en-viss-summa-och- bli- Facebookfan” som utbyte får kunden 100 kr rabatt har gett många fans. Lägga upp erbjudanden som bara kan nås via Facebook kan vara bra för att mäta vad Facebook faktiskt ger i försäljning.

*Att vara regelbunden med inlägg samt att fråga sina fans om olika saker, gärna i formulärsformat, har gett mycket på Facebook. När Babyshop hade endast ett par tusen fans och ställde frågor, i form av formulär på Facebook, fick de svar från majoriteten av fansen. Så fråga kunder och berätta vilka förändringar ni gjort tack vare deras svar så bygger ni goda relationer.

* Att ha kundtjänst på Facebook har visat att kunder är aktiva något senare än vad Babyshop har varit van vid. Ofta på kvällar vid 23-tiden. Förmodligen när man har lagt barnen och har tid över.

*Frakt fritt är ett svårt dilemma att tackla. Det boostar försäljning men som e-handlare förlorar du massor. Dock tror vi att amerikaner tvingar oss att gå åt ett ”frakt fritt” håll… Det är inte sant enligt Mystery eShopper. Helt fri frakt minskar i USA men fri frakt med förbehåll ökar. T ex köp för 500 kr och få frakt fritt. Något nordiska e-handlare bör jobba ännu mer med.

Allmänna lärdomar från Babyshop.

*Domän är viktigt. Tips på bra hjälp för att skaffa sig domän Sedo.se.

*Verka större än vad du är. Till exempel vad det gäller mailadresser och telefonnummer.Viktigt för att få förtroende från leverantörer av produkter blanda annat.

Marcus Tagesson berättade hur han i början gjorde allt för att läsa på och skaffa sig kunskap om allting. behövde de bli bättre på SEO så läste han på i två dagar för att kunna optimera sidan. Idag har de haft möjlighet i större utsträckning att ta hjälp. Linns och Marcus slutord var: ”Våga tro stort och våga tro på sig själv och fokusera på en sak så länge det är tillväxt. Det är oerhört viktigt för att ha ett driv framåt.

Vi är också väldigt glada att Linn och Marcus fick en riktig skjuts vad det gäller intresse från olika leverantörer efter att de vann priset ”Årets e-handlare” på Nordic eCommerce Award.

Kvällen avslutades med att vi alla lagade mat tillsammans! Mycket trevligt och många intressanta diskussioner.

 

 

 

 

Idag lär sig eleverna skissteknik för att bli bättre kravställare både internt men också externt. Kan du skissa vad du ville att dina besökare ska se så är det mycket enklare att nå samförstånd mellan alla inblandade. Släng långa upphandlingar och excelark och börja skissa är Mårten Angners budskap!

Eleverna kommer från e-handlare som t ex The PhoneHouse, LensOn, Ginza, Familjeapoteket, Polarn&Pyret, Signerat, Blekinge Bilradio och Clas Ohlson.

Tack till Mogul som har tagit hand om oss så ypperligt dessa dagar!