tisdag, 17 januari 2012, 19:54
Hur jobbar de mindre? Mer?
Har precis i dagarna blivit färdig med den tredje Mystery eShopping undersökningen, och har kommit ut ur shoppingbubblan. Håller nu på att skriva den generella rapporten som följer på detta och det är först nu jag verkligen kan se helheten av det jobb jag har gjort. De amerikanska siffrorna jag får varje år att jämföra våra med verkar krypa närmare och närmare våra, eller är det tvärtom;)
Hursomhelst så hamnade jag i en diskussion häromdagen där några av de mindre (om man jämför med många av de riktigt stora jag undersöker) e-handlarna undrade varför jag bara undersökte de som redan ”lyckats” och de påpekade att denna undersökning skulle vara lika relevant för dem. Såklart det är!! Det som är viktigt är bara att man jämför lika med lika. För att kunna få fram rättvisa siffror till en generell rapport som sedan dessutom skall jämföras med de 100 amerikanska undersökta företagen som är ännu större än de mest framgångsrika nordiska, så krävs det en viss volym.
Men det som vi alla var överens om och som vi faktiskt redan från början pratat om när vi satte igång och Mystery eShoppade, är att en likadan undersökning skulle behövas för de små och mellanstora företagen i Norden. Så detta skall vi fnula på till sommaren.
Jag kikar ju även på en stor mängd e-handlare som inte är med i vår undersökning, dels för att jag är intresserad men även som ren research, och det som slår mig gång på gång är att det generellt sett är de mindre shopparna som är de modigaste och de som vågar pröva nya saker först. Varför är det så?
Kanske är det för att de inte har ett jättemaskineri till företag som kräver godkännande i alla led innan man kan sjösätta en idé? Eller för att man har det som en vid sidan av syssla och då kanske inte har lika mycket att förlora? Eller kanske är det rent utav så att man antingen satsar allt och tar ett djupdyk så får det bära eller brista, eller så finns man inte? Kan det vara så enkelt? Jag vet inte, kan bara spekulera.
Vi har själva en e-handelsbaby i vår familj som vi försöker få snurr på, och eftersom vi inte vet än vad som funkar så toktestar vi, oftast på magkänsla(vilket ibland visar sig vara mer magsjuka än bra känsla) Men vi gör det för vi inser att vi inte kommer att kunna hålla på för evigt, så vi dyker medan vi har lite ork och kronor kvar. Funkar det så funkar det=)
Jag måste säga att de nästan alltid är de riktigt små e-handlarna som jag träffar som är de mest entusiastiska oavsett stora inkomster eller ej, det inspirerar verkligen!
Det skulle vara oerhört intressant att få veta från er som driver er egen lilla e-handel hur ni tänker runt detta. Vad skall man satsa på om man inte har kapital till att ta in en massa experter som skall hjälpa en till framgång? Om vi skall kunna göra en riktigt bra undersökning för er lite mindre så är era erfarenheter bra grund för oss att basera våra mätpunkter på, så jag tar tacksamt emot all den input jag kan få. Antingen kommenterar ni här eller så mailar ni mig på lena@necknowledge.se
Sen en gåva från ovan för alla oss som bor på landet och glömde att hugga ved i somras(se orkade inte) en vedsajt, det är underbart=) Vilken fantastisk idé!
Nu åter till rapportskrivande!