tisdag, 21 december 2010, 11:16
ICA i rutan
Nej, jag menar inte Ika Nord och inte heller syftar jag på TV även om ICA tagit soffliggarna med storm med sin geniala reklam-följetong. Det är istället ICA som nu ska ta steget över till e-handel. Det kommer inte handla om några specialvaror utan fokus ligger på ”den vanliga matkassen”. Det som Ger ICA en fördel gentemot de konkurrenter som redan är på plats, eller i uppstart, är det spridda nätverket med butiker. Istället för att koncentrera e-handeln till storstadsområden där många kunder finns på liten yta och använda ett centralt lager verkar ICA istället se potential att nå en bred kundkrets. Genom att få med sig så många fysiska butiker som möjligt, och låta dessa vara lager för beställningar i närområdet har de en unik möjlighet mot konkurrenterna. Hur stor täckning e-handeln får beror såklart också på efterfrågan från kunderna i olika områden.
Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig och hur diskussionen kommer föras mellan fysiska butiker och e-handelskanalen. Här finns ju möjligheter för alla parter att dra nytta av multikanalstänket genom att till exempel låta de enskilda butikerna marknadsföra sig via e-handelslösningen. Läs intervju med Mats Munther, affärsutvecklare ICA, på IDG
E-handel är inte en nyhet för alla ICA-butiker. Flera har drivit e-handel lokalt i egen regi (se lista) men nu handlar det om en satsning från huvudkoncernen med handel via ica.se.