torsdag, 25 november 2010, 11:56

Jag vill ju bara handla, hur svårt skall det vara?

Jag googlade mig till en speciell produkt som endast finns på en enda nätbutik tydligen(eller så är jag värdelös på att googla?)

Denna butik heter Electa-Sveriges mest kompletta skönhetsbutik(enligt dem själva)och de saluför mängder av olika märken inom hudvård/smink/parfym osv. Så långt allt ok. Jag skall beställa en produkt som är svår att få tag på alltså, detta beror på att den är speciellt framtagen av forskare som specialiserat sig på känslig hy av olika sorter. Tydligen är det det företaget(Exuviance)som uppfann AHA syrorna(för dem som vet vad det är;)eller rättare sagt teknologin runt dem.

Hur som haver, jag går in i butiken och hittar snart det jag vill ha. Då är jag här när jag är redo att lägga min vara i kundvagnen:

Ok, nu klickar jag på Lägg i din shoppingbag, snart är jag klar =) Men NEJ!! Hamnar istället här:

Åhhhhh, va jobbigt(jag har annat att pyssla med) Okej, då får jag väl försöka trycka in den här i Shoppingbagen IGEN då, grrrrr, klick:

AAAARRRRGGGHHHHHH…..vad är det FRÅGAN OM!! De vill att jag knappar in en 4siffrig kod som jag maila kundtjänst för att få!! Jag blir vansinnig(har lite taskigt tålamod som ni kanske märkt nu;)

Jag mailar då. Det verkar som om de vill att jag skall ha nåt slags godkännande för att få lov att köpa denna produkt? Men jag skall ju inte köpa dynamit, jag vill bara ha lite schysst hudvård till min knäckebrödstorra hy, varför kan det inte bara funka?? Okej, yooooooga andning nu, IIIIIIN, UUUUUUT! Men det är klart om det gör det SÅ krångligt så kommer ju detta gå på ett kick och jag kan avsluta mitt köp!

Det tog 20 timmar innan jag fick koden…..som var 1-2-3-4……..Det är NU jag börjar bli irriterad på riktigt! Kollar Kundtjänst öppettider.10-15!! Det står också att man kan förvänta sig ett svar på sina frågor inom 48 timmar!! Jag är ledsen men det är inte klokt!! Nu måste jag verkligen ha de där produkterna innan jag krackelerar så jag genomför ett köp…..motvilligt! Då kommer nästa överraskning:

Men jag vill ju ha ytterligare en vara!!! Nu har jag forslats till en slags ickesida för att ta mig antingen till kassan eller fortsätta handla, kan de hitta på något mer nu som gör att jag retirerar FULLSTÄNDIGT??

Jo, det kan de, för när jag sedan går tillbaka för att handla ytterligare en av dessa produkter så upprepas HELA PROCESSEN på nytt, koder, ickesidor, you name it!!

Nu sitter jag ju och Mystery Shoppar till vardags och är oerhört intresserad av vad olika butiker hittar på för att göra livet enklare för sina kunder, hur de jobbar på att uppfattas som ett enklare, bättre alternativ till de fysiska butikerna, DÄRFÖR stannar jag kvar och är med på denna cirkusen innan jag fyllt i alla uppgifter, betalat och sedan fått 3 mail av dem som verifierar att jag är ny kund, har handlat, och sedan ytterligare ett mail där min orderstatus är ändrad till Mottagen(trodde den var det efter första orderbekräftelsen på mail??)

Men frågan är ju om jag hade orkat med allt detta som en icke Mystery Shoppande person?? Det är ju vansinne att försöka göra det så krångligt som möjligt för sina kunder…eller? Och varför har man ens en kundtjänst när de inte ser till att ha bra öppettider och hjälpa sina kunder snabbare? Och VARFÖR skall man ha en kod?? Jag var tvungen att kryssa i en ruta att en hudterapeut eller läkare rekommenderat mig dessa produkter efter hudanalys! Nåt som de inte kan kolla ändå! Helt otroligt! Nej det blir en stooooor tumme ner för denna butik för min del! Det skall tilläggas att jag fick ett bra och tydligt bekräftelsemail dock, MED bilder på mina köp, det blir tummen upp, för maken till många tråkiga bekräftelsemail man får, ujuj!

Vad tycker ni, skall det vara såhär? Skall man inte göra det enkelt att handla? Eller är det okej att låta kunder lägga så mycket tid på att handla att de riskerar att bli av med dem innan de orkar slutföra ett köp? Jag är öppen för åsikter, kanske är det bara jag som blir vansinnig på sånt här?