tisdag, 28 september 2010, 15:20
Kampanjen som försvann
En säker källa till e-handelskunskap är att själv agera kund och e-handla… och vem gillar förresten inte att handla?
Häromdagen gjorde ett av många små inköp. Det började helt normalt med att jag, som alltid, lockades av ett bra erbjudande som damp ner i min mailbox (självklart där jag valt att prenumerera på dylika meddelanden, bra e-postetik här). Tyvärr är jag så enkel, ge mig ett bra erbjudande så infinner sig köpsuget oavsett om det egentligen finns något behov för mer prylar.
Det var en enkel lösenordskampanj som lät mig välja en produkt bland flera till ett mycket fördelaktigt pris. Svag i karaktären som jag är så blev det självklart ett par saker till som slank ner i kundkorgen, när man ändå betalar frakt är det lika bra att passa på 😉
Med min kampanjkod sänktes priset i kundkorgen och allt var frid och fröjd. Jag valde kortbetalning som betalsätt men eftersom jag testade att surfa och göra köpet direkt från webbläsaren i min iPhone blev det strul med kortbetalning på grund av saknat stöd för 3:e parts cookies.
Ingen fara på taket, en länk tillät mig att försöka igen. Provade en gång till för säkerhets skull men efter ännu ett misslyckande valde jag istället att betala med faktura vilket inte hade samma tekniska krav och därför fungerade utmärkt.
Bekräftelsesidan dyker upp och… ve och fasa, min rabatt är borta och varan är satt till fullpris!
Nu slutade den här historien lyckligt då en snabb kontakt med kundtjänst ordnade saken utan knussel MEN det vi som e-handlare och e-handelsutvecklare kan dra nytta av i det här testet är att fundera på hur vi håller aktuella kampanjer och annan tillfällig information i minnet under sessionen. Jag var ju hela tiden inloggad så det var bara själva kampanjinformationen som försvann.
Hur många olika möjliga köpvägar testar du när du skapar kampanjer på din e-handelslösning? Tänker du alls på de mobila möjligheterna?
Mobila lösningar är numera en vardag vi måste ta hänsyn till (jag skyller allt på Apple.)
Glöm inte heller att en trevlig och serviceinriktad kundtjänst kan rädda nästan vad som helst.
/Mattias Ekestena