torsdag, 9 juni 2011, 20:09

Kan man förlora på att vara mer personlig?

För någon vecka sedan besökte jag Media Markts nya butik i Malmö. I entrén fanns denna skylt.

Bilder på alla i personalen och till och med en lite hint om att du själv skulle kunna finnas med som anställd i butiken. Hur som helst, butiken var megastor. Och i en sån stor butik med så många produkter skulle det lätt kunna kännas lite opersonligt. När jag sen möter en i personalen som jag känner igen så var det mycket lättare att ställa frågor om de hörlurar jag sökte… jag hade ju redan bekantat mig med henne (på bild) i entrén.

Då är min fråga? Varför har inte fler e-handlare bilder på sin personal? Jag ska inte säga att alla är som jag men för mig är det betydligt lättare att fatta ett köpbeslut om jag har förtroende för en person som säljer till mig. Om jag fick veta vem som svarat på mina frågor i kundtjänsten, vem som packade min vara och vem som skickat mailet efter köpet för att höra om jag är nöjd… visst skulle det vara positivt för mig som kund? Som jag skrev innan om Designonline så är det lättare att skapa en relation om man vågar vara lite personlig.

Jag sökte runt på lite olika sajter för att hitta personalen bakom e-handlaren. Det var inte helt lätt att hitta men här är några.

Etsy är ju faktiskt yfsat stora men det hindrar inte dom från att visa alla i sin personal, till och med hundarna. Visst känns det lite trevligt att veta vem alla är och vad de arbetar under för avdelning?

Raymond Weil bjuder in till sin familj och lite av deras historia.

BirchBox.com är en sida som Gary Vaynerchuk rekommenderade mig att titta närmare på. De visar vilka de är samt ger skönhetstips. Visst känns det som man känner dem lite bättre när man läst denna texten?

Sneakersnstuff visar till och med vilka som står i den fysiska butiken på sin sida. Tror ni att det gynnar både e-handeln och den fysiska butiken?

Moods of Norway är inte rädd för att bli kontaktade.

Rikard Westberg berättar sin syn på service och lämnar sina kontaktuppgifter helt öppet. Vad ger det honom tro? Positivt eller negativt för affärerna?

Peter Höjman visar att han själv använder det han säljer och uppmanar kunder att kontakta honom. Peter har också filmer på YouTube där han berättar vad han lärt sig inom e-handel. Vad ger det honom?

Rikard och Peter, om ni läser detta, vad ger det er att vara så här personlig?

Av erfarenhet så vet jag att när någon har sett mig föreläsa eller läst en artikel eller sett mig i något annat sammanhang så är det lättare att kontakta mig för att få hjälp med att fatta ett köpbeslut. Fungerar det lika med e-handel? Kommentera gärna.

PS. Jag hälsade på Dan Nilsson på roligaprylar.se idag. Titta vad jag fick av honom:)

Sarah