tisdag, 7 december 2010, 09:30

Kundvagnar med GPS

Att kundvagnar blir övergivna eller försvinner är inte ovanligt inom e-handel och allt fler handlare ser till att bevaka och reagera på sådana händelser i sina sajter. Att det händer även i den fysiska butiken är lite mer ovanligt men uppenbarligen finns problematiken. Och självklart är det på Gekås i Ullared som behovet är som störst. Att man nu ska sätta GPS i alla sina kundvagnar för att kunna sammanföra kunder med förlorade kundvagnar låter ju som ett skämt men det är sant.  Och har du varit där på plats och deltagit i cirkusen så vet du att det inte bara är möjligt, utan rentav finns ett stort behov. Kundservice?

Frågan är vad Gekås själva ska utnyttja informationen till. Van att se det från e-handelns sida så är ju alla möjligheter att samla in och föra statistik över händelser och beteenden hos kunder en möjlig källa till förbättringar och trimning av försäljningen. Tiden får utvisa men spännande projekt, frågan är när vi får se följande vidareutvecklingar:

– Appen ”Hitta kundvagn” – egen radar som låter kunden söka sig fram tills in egen kundvagn via mobilen.

– Små högtalare eller digitala fotoramar på kundvagnen som ger tips och råd om erbjudanden och varor du just nu är nära i butiken samt påminner om toaletter och fikaplatser när du är i närheten.

Läs nyheten bland annat på Metros sajt