onsdag, 11 maj 2011, 17:17

Kvinnor på scenen

Jag är otroligt ödmjuk och tacksam inför all positiv feedback som vi fått efter Nordic eCommerce Summit i år. Tack alla underbara människor!

Arbetet med att utvärdera och göra det ännu bättre inför nästa år är i full gång. Något som dykt upp på twitter och i vissa blogginlägg är önskemålet att se fler kvinnor på scenen. Eftersom jag är ansvarig för programmet, är kvinna och har stått på scenen så kan det vara lämpligt att jag uttalar mig.

Min erfarenhet efter två år är att Annika Burman är ganska ovanlig. Hon var beredd att sätta sig på scenen, svara på både obehagliga och behagliga frågor. Hon hade inga problem med att blotta strupen och ge inblick i hur saker och ting fungerar och vad det har gett dem. Hon tog dessutom ett besvärande påstående som visade sig vara fel:) (Magnus Fredin trodde att paketet han skickat efter och beställt presentinslagning på bara var inlagt i silkepapper – vilket visade sig vara fel. Det var i själva verket ett mycket vackert paket. Därför fick Magnus be Annika om ursäkt)

Om jag nu tvingas titta på könsfrågan, vilket jag egentligen inte alls tycker om, så måste jag säga att det har varit betydligt enklare att hitta män som delar med sig som t ex Jimmy Öström, Jacob Risgaard eller Ludvig Friberger gör. De är mer öppna med siffror, misstag och de delar som de lyckats riktigt bra med.

Vi får många mail, oftast från män, som argumenterar för att få stå på scenen. Vi tackar nej till ganska många och anledningen är att de inte är tillräckligt generösa eller har en agenda att sälja en tjänst, konsulttimmar mm. Dock har vi aldrig valt att ställa någon på scenen på grund av kön. Den dagen min chef säger: ”Sarah, vi tar med henne för att hon är kvinna” så skulle jag säga upp mig. I min värld vore det ganska nedvärderande för en kvinna att komma i fråga bara för att hon är just kvinna

Att  få stå på Nordic eCommerce Summits scen kommer aldrig att handla om kön, stad, ras, ålder eller något annat irrelevant. Vi kommer alltid att söka efter dem som vågar vara generösa och dela med sig värde till andra, så att vi gemensamt kan höja nordisk e-handel. Så män och kvinnor, jag ser fram emot alla era mail där ni vill berätta er historia – en historia som bidrar till en ökad öppenhet och ett utbyte som alla tjänar på. Om mindre än ett år går Nordic eCommerce Summit 2012 av stapeln.