torsdag, 26 maj 2011, 16:39
Logiken inte alltid viktigast i gränssnittet
Läste en intressant artikel från CX partners där de redovisade användartester på iPAD. Jag fastnade på stycket om ”Social use of apps”. Poängen är att vi som användare väljer ett krångligare gränssnitt om det får oss att se coolare ut inför våra partners (eller andra personer vi vill imponera på).
Tänker på applikationer man själv använt på iPhone så som som ”Bump” där man delar med sig av olika information genom att stöta ihop två apparater (iPhone, iPod, iPAD). Betydligt läckrare än att skriva in adressen på telefonen och trycka på skicka.
Intressant är också att användarna hade överseende med mycket krångel och problem eftersom de var generellt bländade och förtjusta i själva apparaten. Förutom att vi ser att Apples gränssnitt förändrat spelplanen för gränssnitt ordentligt på kort tid kan vi också återigen dra slutsaten att det är viktigt att testa för att se vad din mpålgrupp egentligen tycker om din lösning.
Läs hela artikeln på cxBlog – http://bit.ly/kYFM60