torsdag, 23 september 2010, 23:18

Mystery Shopper är igång

Ny omgång av hemligt shoppande pågår. Jag och Lena sitter många timmar varje dag för att genomföra vår undersökning. Det blir så påtagligt vad som är bra och vad som behöver förbättras i en e-butik när man arbetar efter den här metodiken. Jag är säker på att vi skulle kunna lägga upp flera saker varje dag i bloggen som vi särskilt uppmärksammat.

En sak som jag tänkte på idag, där jag också såg stora skillnader mellan olika butiker, var att man meddelar tillgängligheten och när leveransen ska ske på olika sätt och många gånger lite för sent.

För en tid sedan skulle jag resa till Thailand. Jag behövde köpa en bikini mitt i den svenska vintern. Det gick inte att hitta i fysisk butik men på nätet fanns det. Men det tog lång tid innan jag lyckades köpa en bikini som jag skulle få levererad till mig innan mitt flyg skulle lyfta. Anledning? Nätbutikerna meddelar alldeles för sent i köpprocessen när den kommer levereras.

Det mest optimala vore om jag fick meddelande direkt när jag lagt varan i varukorgen… Jag är ju ändå inloggad så de borde veta var bikinin ska levereras med en gång. Men var får jag reda på det..? Jo, först när jag bestämt mig för att avsluta köpet, alltså när jag klickar för att få se vad jag lagt i varukorgen. Vilket resulterar i att jag får börja om mitt sökande efter bikinin om den levereras vid ett för sent tillfälle. Tar lång tid och är mycket frustrerande om det blir samma sak gång på gång. I det fallet är det ganska stor risk att jag tappar lusten att boka från just dem.

Om jag hade fått veta redan när jag klickar för att lägga varan i korgen att bikinin levereras för sent så är chansen mycket större att jag fortsätter leta i samma butik.

Sarah