torsdag, 7 oktober 2010, 09:41
Personaliserade kampanjer är kalas – när de görs rätt
Ibland går det för fort och ibland går det för långsamt.
Besökte denna morgon Telenors webbplats www.telenor.se
Vid ankomst till startsidan poppar ett fönster upp framför sajten med texten ”I love GBG” med erbjudande om att sänka mina telefonkostnader. Egentligen är det en lovande början – jag får ett erbjudande som riktar sig till mig, ja jag är i Göteborg, så de har tänkt till och kör en lokal kampanj kopplat till varifrån jag surfar.
Efter en liten stund växlar bilden till ett förtydligande av själva erbjudandet:
De har lyckats fånga min uppmärksamhet, de har till och med fått mig lite intresserad – främst eftersom jag blev glad över att kampanjen var riktad och tog hänsyn till var jag befann mig. Jag har till och med överseende med att de kastar upp en extra ruta framför sidan som hindrar mig att utföra min ursprungliga aktivitet på deras sajt. En sådan chans får man inte kasta bort. Det får de inte igen på ett bra tag.
Vad gör de med denna möjlighet?
Jo de ger mig ett erbjudande som inte längre gäller. Jag besöker sidan den 7:e Oktober och får ett erbjudande som gäller fram till den 3:e. Min gissning är att de stressat ut en kampanj på sidan och pustat ut när den äntligen var på plats. Ett annat tecken på snabba ryck är det faktum att de i alla webbläsare jag testade lyckades skapa ett fönster med för stort innehåll, som då behövde scrollbars i både höjd och bredd, oavsett vilken storlek jag hade på webbläsarfönstret. Eftersom de själva sätter storleken så borde det aldrig få hända.
VIKTIGT! Se aldrig en kampanj som färdig när den publiceras ut mot kunderna! Det är då arbetet börjar, med uppföljning och finjustering av kampanjen utifrån hur den mottas av målgruppen. En kampanj lever och ska bevakas under hela sin livslängd med klara start- och slutdatum samt åtgärder att ta till före, under och efter hela kampanjen. Det bör också finnas ett långsiktigt tänk så att du kan bygga vidare och utnyttja kampanjens resultat även i kommande kampanjer.
Samtidigt ska vi inte glömma att det ibland är viktigare att göra något än att låta bli, inte sällan lär vi oss mer av våra misstag än när vi lyckas. Så ta det för vad det är men glöm att jag läser en ny pop-up kampanj från Telenor den närmsta tiden 😉
Uppdatering 20101008:
Fick tips att besöka kampanjen även idag. Det verkar som att de nu insett sitt misstag och avslutat kampanjen men är inte riktigt i mål ännu. Följande upplevelse möts man som förstabesökare av sidan idag:
Och nej, jag är inte ute efter att jaga misstag hos Telenor, men det är ett intressant exempel på – både hur det ofta kan fungera och funderingar kring vilka följder det får. Kanske har de ett system där en avdelning sköter själva kampanjen och styr om den ska vara aktiv eller inte medan en annan hanterar själva presentationen av sajten med layout och vilka element som ska visas och kopplas till varandra. Kanske råkade jag bara titta in mitt i förfarandet av att ta ner kampanjen helt och de började i fel ända, med själva innehållet. Poängen är fortfarande att tänka långsiktigt och planera hela kampanjens livslängd samt att kontinuerligt bevaka och ta till vara den statistik som genereras under hela denna tid. Från den ljusa sidan så har jag ju redan brutit löftet om att inte på länge titta på en pop-up-ruta från Telenor.