torsdag, 29 mars 2012, 22:33
Pinterest, kan det vara något?
Igår natt lyssnade jag på ett webinar om Pinterest. Jag har kommit upp i den ålderna när jag måste hänga med. Förr bara lärde mig sig utan att man förstod men idag bokar jag webinar så jag lär mig grunderna och av andras misstag:) Melanie Duncan stod för webinaret och hon besöker även Nordic eCommerce Summit 9 maj.
Nåväl, lite kort vad jag snappade upp av Melanies webinar.
Jämför man Pinterest med Twitter så är det 2% av det som twittras vidarebefodras av andra. Alltså ”retweetas”. 80% av det som ”pinnas” i Pinterest repinnas :). Det betyder att det finns en ganska stor sannolikhet att det som finns på Pinterest får eget liv och lever vidare av sig själv bara några gillar det. Det låter helt sagolikt men det ena exemplet efter det andra kastades upp och de tjänade ofantligt mycket pengar på det.
Hur lägger man upp något som pinnas då?
Pinterest ska vara bildernas ansikte utåt som det sägs och även här som med alla digitala medier så vinner värde före något annat. Bilden ska ge kunskap, värde, information eller inspiration i nån form.
Den här typen av bild som för det första är avlång syns och får fler pins. Bilden berättar något och vi gillar scheman där det finns ett sammanhang som gärna blir underhållning.
Collagebilder där jag kan få inspiration till hur jag klär mig, inreder ett rum, dukar till fest är också väldigt uppskattat och ger ju faktiskt värde för givna situationer. Melanie visade ett exempel som var väldigt lyckat och det var en bild på hur man inreder ett vardagsrum på bästa sätt i grönt.
För mig så är sällan såna här poetiska ord i en romantisk bild något jag uppskattar men för många andra är det de. Associationsbilder med citat eller tänkvärda ord funkar alltså bra i den här världen.
Detta däremot gillar jag skarpt. Scheman på hur man gör saker. En inbakad fläta, knyter en slips, sminkar sotade ögon.. ja ni förstår. Särskilt de mindre bilderna i mitten där man ser tjejen få till den här håruppsättningen. Det här är en typisk bild jag skulle pinna:)
Infographics är mycket populärt och är trevligt för ögat samtidigt som det faktiskt ger kunskap.
Jag har bara börjat skrapa på ytan men för Melanie var det en trevlig chock när hon började använde Pinterest och såg att de gav mest trafik och mest försäljning. Det hon var tydlig med är att det måste ge värde och texten under bilderna var viktiga för sökmotorer att hitta och en länk till hemsidan under bilden gav mycket. Så inte alla text i bild, precis som med allt annat.
Som sagt Pinterest ska vi prata om på Nordic eCommerce Summit men då av Melanie Duncan.