fredag, 29 oktober 2010, 08:50
Prova kläder hemma i e-butiken
Snubblade över ett videoklipp där man låter besökaren prova kläderna i e-butiken hemma med hjälp av augmented reality. Metoden att föra in fiktiva element i verkliga miljöer är inte ny men det finns få funktionella användningsområden jag sett knutna till konsumnter och e-handel. Konceptet är ganska enkelt, butiken låter dig skriva ut en bild med ett mönster som du håller framför dig mot din webbkamera. Kameran kan med hjälp av mönstret läsa av rotation och avstånd och placering av bilden. På den videoström som din webbkamera skickar in i datorn läggs sedan datorgrafik (i detta fall, bilder av klädesplagg) på den plast där du håller upp den mönstrade bilden. Se filmen här:
Filmen är fråpn 2009 och det är inte perfekt men visst ger det en helt annan dimension än att bläddra mellan enbart produktbilder på skärmen? För att utveckla konceptet vidare hade det varit intressant att dessutom ha fotograferat varje plagg på oilka kroppsformer för att låta besökaren välja en bild som passar bra på den egna kroppen i kameran.
En perfekt kampanj hade dessutom varit att trycka upp färdiga vita t-shirts och linnen med den mönstrade bilden på bröstet och deal ut gratis till kunder/besökare. Så att man provar ett ”universellt plagg” som sedan kan bytas ut i kameran.
Kan det fungera och stärka försäljningen eller blir det bara en reklamgimmick? Hade en diskussion med min kollega Jorma kring saken. Hans bild ur ett konsumentperspektiv var att e-handelssajter, med fokus på ren försäljning, kan förlora på den här typen av funktionalitet då besökaren kan känna större förtroende och trygghet i att lösningen fungerar och leverar varorna korrekt om den ger ett lite”tråkigare” och mer traditionellt intryck. Hans fenomenala lösning på den problematiken var att driva en mer traditionell grundsajt men också skapa en area som fokuserar på nya, häftiga funktioner för den som vill prova nåyt nytt eller bli inspirerad. På så sätt får man båda världar och lockar tillbaka nyfikna besökare gång på gång bara för att se om det hänt nåt nytt, spännade eller galet på sajten. Tänk dig själv en area på en klädsajt som Lindex som går under namnet ”Lindex Lab” där just den här typen av häftiga nya funktioner testas och utvärderas.
Min första egna riktiga kontakt och lek med augmented reality hade jag förresten på den oerhört charmiga lilla elektronikleksaken ”Gizmondo” som floppade totalt i början på 2000-talet.
En liten maskin som försökte kombinera allt från Nintendos bärbara konsoller, GPS, chattmobil, kamera m.m. i en liten enhet. Den var lång före sin tid, försökte konkurrera med allt och inget och hade en styrelse som brände sina pengar på fester och snabba bilar – vi har ju alla sett Steffe som krascahde sin Koenigsegg. De kastade i princip maskinen på oss i affären så därför finns den i ägo som en påminnelse om att även den mest fantastiska produkt kan misslyckas med ”rätt” marknadsföring och en illa genomförd behovs- och målgrupps-analys.