tisdag, 5 oktober 2010, 15:15

Rätt kanal att expandera i

Såg precis en artikel om att den spanska klädkedjan Zara som nyligen startat e-handel i sex länder nu väljer att snabbt utöka till ännu fler marknader. I mina ögon är det en klockren satsning. Visst är den initiala kostnaden för att dra igång e-handel relativt hög och jämförbar med en fysisk butik, men när första lösningen väl är på plats så finns det mycket som kan återanvändas. Det är svårt att se hur öppnandet av en ny fysisk butik på en ny marknad kan konkurrera med motsvarande satsning i den digitala världen.

product page at Zara UK

Självklart får man inte glömma att det ändå finns kostander och att man måste göra sin hemläxa om satsningen ska bli ordentligt lönsam. Du måste känna till dina kunder och marknaden du ger dig in på, men det är kostander du inte undkommer i någon annan försäljningskanal heller.

Ännu gladare blir jag när jag ser hur de tänker helt rätt och utnyttjar olika sociala media och plattformar för sin digitala satsning. Förutom Facebook och Twitter har de anpassat försäljningen mot mobial kanaler så som iPhone, iPad, Android, Windows och Symbian mobiler.

Mobile support and channels for the Zara e-commerce

Satsningen ser onekligen lovande ut och blir spänannde att följa i lösanmhet när de nu utnyttjar den snabbast växande kanalen med de potentiellt lägsta omkostnaderna  fullt ut.

Nu vill vi bara se en e-handelssatsning inom norden också så den kan bli utvärderad i kommande Nordic Mystery Shopper Study.