söndag, 14 december 2014, 20:04

Samhällsansvar och socialt ansvar – en konkurrensfördel för ehandlare?

Till Nordic eCommerce Summit år 2012 så berättade Niklas Myhr för mig att ehandelsföretag i USA som lyfter fram att de arbetar för ett bättre samhälle, eller arbetar för att personalen ska ha bättre villkor, eller på något annat sätt jobbar för en bättre värld har allt fler konkurrensfördelar gentemot de som INTE lyfter fram att de tänker på dessa fina värden.

När jag träffade Jan Höjman, VD på Tailorstore och fick höra om deras sätt att jobba för att anställda, i de länder där de har produktionen, ska ha ett bättre liv så påmindes jag återigen om att detta kanske blir en viktigare faktor i framtiden för vissa ehandelsföretag.

Eftersom vi Mystery eShoppar just nu och mäter hur många butiker som lyfter detta på sin sajt så har jag tänkt på hur få det är i Norden som lyfter fram detta.

Vi har flera utländska ehandelsföretag som gör detta riktigt avancerat och sätter ihop en presentation om det just nu. Jag ska visa ett exempel. Patagonia. 

Shoppen säljer utomhuskläder för aktiva. Det ska vara bra material som tål utmaningar i olika typer av terräng och klimat. Det första man möts av är ett bildspel som visar de olika stilarna på utbudet som de har. Snygga bilder som bygger varumärket:

patagonia1

patagonia2

Därefter så kan man välja att se på en film som kan vara något halvjobbigt för känsliga tittare. De visar att de starkt tar avstånd mot brutal hantering av alla fåglar som man tar dun från, för att göra bra jackor. Flera kommer säkert ihåg hemska bilder på hur gäss blir plockade för deras fjädrar och hur plågsamt det är. Här attackerar man det och visar att den typen av dun använder man inte i kläderna. Vill man veta mer finns mycket information kring detta.

 

Längst ner på sajten och även i dropdown-menyerna finns en flik som heter ”Corporate Responsibility”. Klickar man på den så kommer en mängd olika rubriker upp.

patagonia3

En del beskriver hur man jobbar med något som beskrivs som ”Truth to the Materials”. Där beskrivs hur man är ansvarsfull i att ta hand om allt material på ett fint sätt och att Patagonia är kunnig i allt kring hur man hanterar, återvinner och behandlar alla de olika material man jobbar med. Hela filosofin stärks med bilder från människor i deras produktion samt fina citat som:

”Let the materials shine in their own light. Don’t fight them; let them do what they naturally want to do.” Claire Chouinard  Co-designer of the Truth to Materials collection

Hela sidan går ut på att visa på alla tänkbara sätt hur man tänker på allt från miljön till samhället och det sociala ansvaret.

patagonia4

Några av underrubrikerna är:

Här beskriver dem hur de blev ett ansvarsfullt företag och hur de uppmanar andra att använda sina kläder länge istället för att bara konsumera nytt. Jag gillade särskilt hur de lägger upp tonen i den här filmen. Jag tycker de lyckas sätta en ”Coolhets-faktor” på att faktiskt använda kläderna länge. Hur de olika personerna litar på att deras material håller, hur väl de känner sin surfbräda eller hur många mil löpning shortsen har varit med om…

 

patagonia5

patagonia6

 

Att lägga ner detta arbete för att visa att man på så många sätt jobbar för det man tror är bäst för efterlevande och de nu levande – vet jag inte om alla kan göra. Men jag tror att vi kommer se fler exempel på detta i framtiden och kanske ska man välja ett område som man brinner för och börja framställa material för det. Om det passar alla… förmodligen inte men säkert kan många fler göra något mer.

Jag kan inte låta bli att tänka att jag upplevde att Jan Höjman (som är rekryterad av grundarna) kände en större mening med sitt uppdrag som VD när han arbetade inte bara för att öka försäljningen och bygga bolag. Kanske är det här ett sätt att hitta personal som är engagerade för något mer?