måndag, 27 juni 2011, 08:59
Se och lär av resebranschen
Jag har upptäckt att det är semester snart och dags att hitta på något med familjen. Jag har udärför nder den senaste veckan spenderat en del tid på olika hotellbokningssajter för att komponera ihop en egen rundtur. Under denna processen har det slagit mig hur geniala flera av dessa bokningssajterna är. Och då menar jag geniala ur ett e-handelsperspektiv där de ska övertyga mig (läs:hetsa) att köpa något.
Låt mig dra några exempel från Booking.com.
När jag kommer tillbaks till startsidan (och det har jag gjort några gånger under denna veckan) så finns tidigare instälningar kvar (antal resenärer), mina bokade hotell är listade och de hotell jag tittat på finns listade.
När jag sedan går vidare och tittar på ett hotell så infinner det sig en lätt positiv köpstress.
Just Booking.com är duktig på att lyfta fram olika saker som gör att jag måste bestämma sig snabbt innan det är för sent. Dels syns det i illrött att det bara är ett familjerum kvar, denna stress byggs på med att ytterligare en person tittar på detta hotellet och att senaste bokningen gjordes i går. Sannolikheten för att det familjerum jag behöver finns kvar om några timmar är därför liten. Booking skapar trygghet genom att ha rikligt med reviews och de visar med tydlighet snittbetyget. Jag får också en känsla av att göra en bra deal eftersom jag får se vad jag sparar. Att kassaprocessen sedan var mycket enkel och lätt att förstå är bara ytterligare tt exempel på att det finna något att lära.
Jag är glad för all denna information och det gör det lättare för mig att bestämma mig. Att det skapar en stress gör inte mig något då det av och till kan vara skönt med en liten puff på vägen. Varför kan inte den ”fysiska handeln” ta efter detta?