torsdag, 5 april 2012, 17:42
Tankar kring Nordic eCommerce Summit 2012
Så… Då är man i det här läget igen när man känner att allt är lite halvkaotiskt, nervöst och intensivt inför en konferens och en fest som verkligen vill leverera riktigt bra innehåll. Det är så mycket med ett sånt arrangemang som aldrig kommer fram som jag tänkte kort berätta om.
Konferensen startades från början under en tid när e-handel fick sig en rejäl törn. Det vill säga strax efter den så kallade IT-bubblan när ordet e-handel nästan var ett skällsord (ja, jag överdriver något). När vi gjorde eDokumentären om Johan och Ola så blev vi alla påminda om var Sverige en gång befann sig när det gäller e-handel och internet generellt. För 13 år sen var vi i absoluta framkanten och hela världen tittade på det vi gjorde här. Jag och alla vi som arrangerar det här eventet vill dit igen. Vi vill inte att alla föreläsningar om e-handel ska vara i ett angränsande rum eller prata om fantastiska investeringar i e-handel som nåt smutsigt eller att allt digitalt kommer ta bort alla jobben från oss. Vi vill prata om det fantastiska vi står inför, hur vi kan tjäna pengar eller skapa ännu mer jobb genom entreprenörer som banar väg. Vi vill lyfta e-handelsinitiativ och ge e-handel den plats de verkligen förtjänar. I det finaste rummet av dem alla! Självklart vill vi tjäna pengar på det vi skapar det är inget jag vill dementera eller skriva om på något sätt.
Detta är den tredje konferensen som jag är med och arrangerar och på den här korta tiden har jag lärt känna leverantörer som verkligen vill vara med och åstadkomma något bra för hela branschen. E-handlare som tagit mig under sina vingar för att visa hur verkligheten ser ut och vilka problem vi gemensamt måste hitta en lösning på. Claes Hessel, Anders Dahlberg, Patrik Rees, Sebastian Heimfors, Jimmy Öström, Freddy Sobin, Maria Richardsson, Joel Falck, Anton Malmberg, Jonas Andrén, Anders Henricson, Andrea Molinari, Katrin Lundgren, Lisa Coppage för att bara nämna några få som har fått mig att se saker på ett helt annat sätt.
Att kritisera och hitta fel på affärsideér eller på hur en person lägger fram saker – det är inte svårt. Efter många intervjuer både på scen i Summit-radio, eDokumentär mm så kan jag säga att det hade varit enkelt att hitta nåt att kritisera eller haka upp sig på. Det som är svårt är att förstå precis vad personen menar och förstå syftet med det som han eller hon för fram. Vi vill hitta det bästa och föra fram det på ett attraktivt sätt. Kritisera och vara negativ det får nån annan vara och det är gör andra mycket bättre än vi.
Att hålla tillbaka sälj på scenen är en förutsättning för att vi ska få ut så mycket som möjligt av dagarna. Ingen betalar för reklam på det sättet. Men jag måste tala om för er att det finns leverantörer som verkligen puttar in engagemang, personal och pengar för att Nordic eCommerce Summit ska bli bra. De vill självklart få ut något av det de investerar men de tar också en risk med att de kanske inte får ut det de hoppas på. Dock gör de något för att lyfta e-handeln till de finare rummen och de ska de ha en stor hederlig björnkram för.
Så vad kan ni förvänta er? Vi bygger inte en mässa eller egentligen inte heller en konferens. Vi bygger en hejdundrande show där alla som jobbar med e-handel ska känna att de jobbar med det absolut bästa fenomenet som finns. Stora scenen kommer innehålla många personliga intervjuer med fantaster som är nervösa men vill berätta något för dig, nördiga e-handlare som i stort och smått verkligen har åstadkommit något, entreprenörer som har vågat göra något som många andra inte vågar och kunder till dig och mig där e-handeln verkligen har löst ett problem för dem.
Om jag är nervös? Jag har riktigt ångest, inte för att jag är orolig för hur talarna eller partners ska leverera utan för att jag är rädd vi inte lyckas hylla e-handeln på det sätt som den förtjänar. E-handeln behöver upprättelse! (Sen att jag är skitnervös för mitt eget levererande… det tror jag ni förstår)
Jag älskar när andra har ambitioner och en som har inte bara egna ambitioner utan ganska höga sådana tillsammans med oss är Klarna. Klarna överraskar mig hela tiden. I år frågade Erik Dahlén och Joakim Lundberg om vi ville göra Tillväxtjakten tillsammans med dem och när de förklarade hur de tänker kring det så blev vi lite kära allihop. Att lyfta fantastiska ideér och göra något som på sikt verkligen sätter nordisk e-handel på världskartan är verkligen vad Nordic eCommerce Summit har som mål.
Klarna med Sebastian Siemiatkowski, Magnus Fredin, Marcus Huber och Henrik Nilsmo är helt fenomenala när det gäller att hjälpa mig ens få tag på ljusskygga e-handlare:). Vi uppskattar verkligen det samarbetet och de är i allra högsta grad medskyldiga till agendan även i år.