måndag, 15 december 2014, 10:35
Vanliga problem med sökrutan på ehandelssajter
I den första ehandboken skrev vi om sökrutan på sajten, samt om sortering och filtrering av sökresultatet. Vi var lite bekymrade över att sökfunktionen fungerade rätt dåligt överlag på de sajter vi testade för Mystery eShopper, och därför har det varit spännande att se utvecklingen under några års tid.
Tyvärr har funktionen försämrats under åren. År 2011 fick vi korrekta sökresultat när vi sökte på en fras med tre ord* på 89 % av sajterna, medan samma siffra år 2013 var 67 %.
När jag nu sitter och gör årets Mystery eShoppertest så verkar det inte ha förändrats särskilt mycket, även om jag inte har de slutliga siffrorna än. Jag tänkte ta ett exempel på en sajt som annars är väldigt användarvänlig, men just när det gäller sökfunktionen lämnar övrigt att önska.
Jag ska söka på ”svart stickad mössa”. Först försäkrar jag mig om att butiken verkligen har svarta, stickade mössor, och de har en hel del. När jag går in via rullgardinsmenyn, väljer kategorin Mössor och filtrerar produkterna på färgen svart får jag det här resultatet:
Flera av dessa mössor är stickade, så nu är det dags att pröva sökfrasen. Jag skriver in svart stickad mössa i sökrutan och klickar på sök:
Jag får totalt 6 resultat och ingen mössa passar riktigt in på min sökfras, ingen är svart och flera av dem ser inte ut som att de är stickade (även om de är det rent tekniskt). När jag svävar med muspekaren över ett par av mössorna visar det sig visserligen att de också finns i färgen svart, men det är inte alls säkert att kunden förstår det när han/hon bara ser andra färger i sökresultatet.
Eftersom jag så gärna vill att sajterna jag testar ska fungera bra (vi är ju lite svaga för ehandlare) så tänker jag att det kanske är orättvist att testa med den här frasen, kanske är det en ovanlig sökfras?** Jag bestämmer mig för att söka med bara två ord i sökfrasen. Kanske har just den här butiken bara optimerat för två ord samtidigt? Därför testar jag med svart mössa:
Resultatet blir nästan samma som med tre ord i sökfrasen, de svarta mössorna lyser med sin frånvaro. Går jag däremot till filtreringen i toppen och väljer färgen svart så dyker några svarta mössbilder fram. Men det är inte speciellt intuitivt och jag tvivlar på att kunden förstår att han/hon ska göra det, utan man ger nog upp när inga svarta mössor visas i sökresultatet.
Det är tidskrävande att optimera en sökfunktion på sajten, så det är förståeligt att den inte alltid fungerar på bästa sätt. Tyvärr blir förmodligen resultatet av en sökfunktion liknande den ovan att man tappar en kund som har en hög konverteringsgrad. Kunder som använder sökrutan vet vanligtvis vad de vill ha och det leder oftare till köp än när de går via till exempel rullgardinsmenyn. Därför kan det vara en bra idé att testa sin egna sökfunktion, och konkurrenternas, för att få tips om hur man ska göra för att optimera. Någon som är duktig på sökrutan är Fredrik Winberg på Photowall, läs gärna hans artikel om optimering av sökfunktionen.
Kommentera gärna nedan om ni har andra länkar eller tips på hur man kan jobba med sökrutan!
*Varför använder vi en fras med tre ord när vi testar sökrutan? Enligt The Search Agency skriver 75 % av kunderna in fler än ett ord i sökrutan och därför är det värdefullt att testa sin sökfunktion med fler än bara ett ord i sökfrasen.
**Vi testar alltid flera sökfraser för att vara säkra på att det inte bara är otur med just en sökfras. Om en sajt får ett dåligt resultat när det gäller sökrutan i Mystery eShopper, är det alltså väl testat.