fredag, 16 mars 2012, 14:55

Var är mina pengar?

Har i några dagar(alldeles försent)suttit med tre månaders kvittoredovisning. Det gäller de tre månader jag har Mystery eShoppat, och ni kan själva tänka er hur mycket kvitton det blir när jag har köpt saker på 60 olika sajter som sedan returnerats och krediterats! Mycket underlag till ekonomiavdelningen blir det=)
Nu till saken, jag blir ganska paff när jag inser hur otroligt vanligt det är att e-handlare överlag struntar i sina kunder när köpet är färdigt!
Vad menar jag då med detta, jo, jag behöver underlag till alla kreditar som kommit in på kontot, men när jag börjar leta i min maillåda(också denna kraftigt eftersatt i Mystery eShopping perioden) så finns det nästan inga mail angående detta??
Är det jag som är kundservice skadad eller skulle man kunna förvänta sig ett mail om att returen är mottagen och att pengarna sitter inne på kontot, eller åtminstone är på väg in?
Varför får jag känslan av att bli behandlad som en kund som inte är önskvärd längre? ”Jaha, hon ville inte ha vår produkt, nej då kan hon få sitta hemma och fundera på när hennes pengar kommer, så det så”….lite så?

Nej, detta är inte acceptabelt anser jag. Jag förväntar mig ett mail om att de pengar som jag nu vill ha tillbaka är skickade, jag vill veta att de har mottagit min retur, skall det vara så svårt?
Det största skälet ,förutom den uppenbara kundserviceorsaken, till detta är att jag får inte alltid de pengar tillbaka som jag har betalat. Och nej, det är ju inget konstigt med det, det är expeditionskostnader och fraktavgifter och så vidare som faller bort, men jag vill gärna få det förklarat för mig tack! Inte kommer jag ihåg vilka regler ett visst företag har om detta två veckor senare när jag fått varan, returnerat och kanske om jag har tur redan har fått mina pengar.
Vad har jag då att välja på om jag verkligen vill veta vart mina pengar har tagit vägen? Jo, jag måste surfa in på den sajt jag köpte varan på, i de flesta fall måste jag sedan klicka mig ner till köpvillkor och lusläsa dessa för att sedan räkna ut själv att det stämmer.

Till exempel erhöll jag 21 kronor in på kontot för en vara som hade kostat mig 80 kronor. Detta för att de hade skickat med en returfraktsedel, och de drog sedan 59 kronor för returfrakten av denna summa. Alltså okej, jag förstår det när jag forskade närmare i deras köpvillkor, men det var riktigt otydligt i det mail de skickade till mig(och de skickade ändå ett mail, det var de ganska ensamma om) Så jag har ägnat en hel del tid åt sådana här för mig dilemman.

Är detta god kundservice? Jag tycker att det är bedrövligt faktiskt, min ekonomiavdelning kommer att svimma av mina knapphändiga underlag, och jag har ett sämre intryck av dessa e-handlare, än jag hade innan.
Köpet är nämligen inte ett avslutat kapitel då fort någon har tryckt på köp, det fortsätter tills man som e-handlare försäkrat sig om att kunden är nöjd med sin upplevelse, och förhoppningsvis återvänder för ett nytt köp.
Men som sagt, kanske är det bara jag som är övernitisk, kanske kan eller skall jag inte förvänta mig detta? Vad tycker ni?