torsdag, 16 augusti 2012, 13:31
Varför gör kunden slut med dig?
Jag tycker det är intressant hur människor upplever olika kanaler. Det har poppat upp så mycket nya kanaler och tjänster som Instagram, Pinterest mm och varje gång har det tagit lite tid för oss att förstå hur våra kunder vill använda sina nya kommunikationssätt.
Twitter, Facebook och e-post jämförs inte allt för ofta men när de väl gör det så ser man ofta vissa likheter i beteende. ExactTarget, gör många trevliga undersökningar och i denna som jag läste ville man kartlägga varför kunder ”gör slut” med företag.
Det som kommer fram i dessa siffror är inte helt oväntade och jag kan till viss del vara något emot alla undersökningar som görs. Något som gör det ännu mer värdefullt tror jag är att göra som Gary Vaynerchuk att ringa upp alla de som avprenumererar och på riktigt prata med dem. Att prata med någon på riktigt ger mer än alla undersökningar tillsammans. Dock kan undersökningar vara något som bekräftar och ger en lite mer självförtroende och motivation:)
Ett par slutsatser från dessa siffror då…
De gånger jag arbetat med företag i e-postsammanhang och vill minska antalet ”dumpningar” så har det haft stor betydelse vem i organisation som arbetar med kanalen. Är det en dedikerad person som tycker det är kul och vill förändra världen en smula. Att ständigt informera andra lämpliga personer har gett bra resultat när det kommer till att engagera ”viktiga” personer. (Personer som kan besluta om mer tid, resurser mm). Testa och ständigt utvärdera och hitta guldkorn är a och o för att hänga med i den snabba utvecklingen.
Något annat som är väldigt viktigt. SKICKA INTE FÖR OFTA! Skicka när du har nåt bra, av värde, att säga.
Det man inte får glömma är att ditt nyhetsbrev konkurrerar inte med dina konkurrenter i mottagarens inkorgen. Du konkurrerar med ALLA brev som hamnar i inkorgen särskilt mottagarens favoritbrev.
Jag skrev tidigare en artikel om just detta som visar på fler orsaker till att kunden gör slut. Läs den här.