onsdag, 11 maj 2011, 10:06

Varning för data

I en tid som denna då den stora massan börjar få upp ögonen för analys och optimering av försäljning med hjälp av den enorma mängd tillgängliga data vi får via webben är det dags för en varning.

Gary Vaynerchuk snuddade vid ämnet i sitt föredrag under Nordic eCommerce Sumit 2011. Han berättade att han, mot duktiga analytiker och verktyg på kort sikt står chanslös men att han inte alls är orolig eftersom det i det långa loppet krävs duktiga människor med magkänsla och talang för att konkurrera.

Länk till video med Gary Vaynerchuk - Nordic eCommerce Summit 2011

Dagens samhälle, där ”kunder” gladeligen delar ut information, inte bara om vad de handlar, utan vad de brinner för i sina privata liv, ger oss information och data i enorma mängder. Data som vi med rätt verktyg och analys kan skapa aldrig tidigare skådad träffsäkerhet med kampanjer och försäljning.

Men det finns vissa fallgropar vi måste ha med oss i bakhuvudet.

Om det bara handlar om logik och rätt verktyg så är det bara en tillfällig konkurrensfördel, för de som är först. Alla kan lära sig att använda ett verktyg och bearbeta sin data.

Testning analys tenderar att gå allt mer ner på detaljnivå vilket ger ohanterliga mängder data för minimala beslut. När beslutet handlar om nyansen av blått på en grafisk linje eller om det ska vara 4 eller 5 pixlars bredd blir det vansinne med timmar av testning, följt av analyser på massiva datamängder. Kostnaden blir helt enkelt för stor om man ska börja testa allt och inte vågar ta en chansning med magkänsla ibland. Dessutom skapas en rädsla för att testa vågade lösningar vilket ytterligare minskar möjligheterna till att sticka i konkurrensen.

DÄRMED inte sagt att du ska låta bli att testa och analysera. Se bara till att ha med det sunda förnuftet och magkänslan i processen och välj en lagom mängd och storlek på områden att fokusera dina tester. Vi ska inte heller glömma att du måste hinna ta hand om den data du samlar in om den alls ska vara meningsfull.

Vill också passa på att tacka gänget på Nordic eCommerce Knowledge för ett fantastiskt event. Programmet på scen är alltid matnyttigt men jag tror inte jag haft nöjet att träffas och nätverka så avslappnat och kunskapsberikande i någon tidigare mässhall. Grymt jobbat!

Mattias Ekestena